Nu este un titlu din seria – Află (a)cum sau Vezi aici – pentru că, handbalul se joacă în acest an la noua Sală Polivalentă din Cluj.
O să aveți ocazia să descoperiți live refresh-ul acordat acestui sport. Să nu vă mire, deci, surprizele pregătite pentru public sau “o sumedenie de tricouri de suporter al handbalului, dar și noile echipamente ale naționalei care vor fi diferite de la o culoare la alta – dar izvorate din același concept”, după cum ne-a mărturisit Lorand Balint, directorul de marketing al Federației Române de Handbal.
De asemenea, IAA YP Cluj-Napoca, în parteneriat cu Federația Română de Handbal organizează, în 20 martie, de la ora 10.00, Conferința de Marketing Sportiv, la Sala Polivalentă, un eveniment care deschide Trofeul Carpați.
Mai multe detalii despre acest campionat și mai ales despre încercările de a readuce handbalul pe agenda publică, de a-i face pe români mândri de acest sport, aflăm chiar de la directorul de marketing al FRH: Lorand Balint, Managing Director Leo Burnett Group.
De ce credeţi că românii nu mai sunt atât de interesaţi de meciurile de handbal?
Sunt foarte mulți români interesați de handbal – conform SNA (urban, 15+) avem 25% români care declară că urmăresc cu plăcere handbalul (TV, citesc sau joacă). Avem fotbalul pe primul loc, gimnastica feminină pe doi, patinajul artistic și apoi handbalul. Interesul există, el trebuie activat.
Care ar fi principalele metode prin care handbalul ar putea să fie de interes pe agenda publică?
Să construim povești relevante pornite dinspre consumatori; să facilităm accesul la informație relevantă; să aducem handbalul în secolul XXI.
Ce aşteptări aveţi de la Trofeul Carpaţi?
Meciuri frumoase, spectacol în teren și în tribună. Mi-ar plăcea să vedem multe familii în tribună. Reprezintă momentul lansării campaniei de promovare a meciului cu Serbia – cel mai important meci al anului.
Am remarcat eficientizarea resurselor prin alegerea modelului de vizualuri pentru turneu, programul “Tineri Reporteri” și spoturile radio adresate familiilor. Care sunt provocările departamentelor de marketing când vine vorba de promovarea sportului în general și a handbalului în special? Totul depinde de bugete sau puteți nominaliza câteva campanii de guerilla de succes sau alte metode pe care le veți aplica în comunicarea pentru FRH?
Campania de promovare a meciului Romania – Suedia la handbal masculin făcută de agenția de publicitate Leo Burnett Group pentru FRH anul trecut. Buget zero, dar un concept puternic, pornit de la o diferență reală între cele două echipe. Steagul României are culoarea roșie în plus față de cel al Suediei. Diferența dintre România și Suedia va fi făcută de roșul pasiunii noastre. Vino în roșu să susținem naționala României! Campanie pe social media, un antrenament cu antrenorul naționalei, bloggeri și jurnalisti (care au scris după aceea despre experiență).
Ca spectator, ce așteptări aveți de la acest turneu? Dar, ca specialist în comunicare?
Să-l vedem în acțiune pe noul antrenor al naționalei României – Tomas Ryde. Să-i descoperim modul de lucru, modul în care gândește filosofia de jos a României.
Ca specialist în comunicare îmi doresc să petrec cât mai mult timp între oameni, să înțeleg modul în care ei privesc lucrurile.
Care ar fi legătura între marketing și handbal și de ce ați ales să susțineți acest sport?
Marketing înseamnă în esență să-ți gândești activitatea pornind de la publicul tău țintă. Este valabil în orice domeniu de activitate, cu atât mai mult în sport. Am ales să susțin handbalul în primul rând pentru că mă înțeleg cu oamenii din FRH – e un nucleu de echipă foarte ok. Apoi, pentru că am făcut în copilărie handbal la copii, la Dinamo Brașov și întodeauna mi-a plăcut foarte mult.
De ce să participe specialiștii în comunicare la Conferința de Marketing Sportiv din cadrul Trofeul Carpați?
Conferința își dorește să-i inspire pe participanți să se gândească la lucrurile care se pot face altfel în campanii, să le răspundă la întrebările pe care le au legat de subiect. Să interacționeze cu oameni pasionați de marketingul sportiv. Un domeniu care va exploda în anii următori în România.
Este acest sport atractiv pentru sponsori? Cine trebuie să-l facă mai atractiv și mai ales cum?
Categoric da. Urmăriți-ne în următoarele zile și o să vedeți cum ne-am făcut noi temele și ce invitație de nerefuzat o să lansăm românilor.
Aţi fost voluntar pe marketing în Brazilia, o ţară dedicată activităţilor sportive, mai ales fotbalului. Povestiți-ne o experiență care v-a rămas în minte din această perioadă.
Cât am stat în Brazilia, am fost la câteva meciuri de fotbal. Și mi-a plăcut enorm, m-a ajutat să-mi creionez viziunea asupra marketingului sportiv. Îmi displace abordarea europeană care presupune mutarea showroom-ului clubului în tribună, de parcă ar veni manechinele să susțină echipa. Toți în aceleași tricouri – mai mult sau mai puțin identice între ele.
Iubesc abordarea braziliană: 50 de tricouri diferite ca execuție, dar izvorâte din același concept. Spun același lucru, dar lasă loc omului să-și exprime personalitatea. O să vedeți că vom propune o sumedenie de tricouri de suporter al handbalului, dar și că noile echipamente ale naționalei vor fi diferite de la o culoare la alta – dar izvorâte din același concept.
Care sunt principalele acțiuni, pe lângă cele de rebranding, prin care vă propuneți să-i faceți pe români mândri de handbalul românesc?
Printre altele, vom comunica foarte agresiv palmaresul. Visez să luăm toți stâlpii între Arcul de Triumf și Palatul Guvernului din Piața Victoriei și pe fiecare dintre ei să punem un steag vertical cu câte o performanță a handbalului românesc. Nu cred că ne vor ajunge stâlpii să trecem câte campionate mondiale am câștigat (ultimul anul trecut la feminin, U18), câte cupe europene, câte titluri de cel mai bun jucător al lumii etc.
Apoi, vom crea asocieri directe cu simboluri cu care românii se mândresc – vom împrumuta de la ei elemente de imagine.
Interviu realizat cu ajutorul Alinei Mihuţ



