Vă prezentăm un interviu cu dezvoltatorii seriei Business Days. Aflați de la Laszlo Pacso și de la Codruța, soția sa, cum a devenit acest concept de evenimente un business și mai ales un stil de viață. De la prima ediție, din 2010, la Târgu Mureș, până la planurile pentru edițiile viitoare, care sună promițor: cu țintă globală.
Business Days: pasiune sau business? Povestiți-ne cum a început, când și mai ales de ce?
Laszlo – Mai degrabă pasiune decât business. Totul a început de la un vis. Visul de a avea un mediu antreprenorial sănătos, competitiv și profitabil în România.
Am început acum 4 ani și jumătate, în Târgu Mureș, fără experiență relevantă în organizarea de evenimente și fără fonduri. Am vrut să ne demonstrăm că în plină criză financiară (era vorba de anul 2010, poate cel mai dificil an al crizei) doar cu pasiune, determinare și cu inovație se poate genera un proiect care să se auto susțină și să se dezvolte în mod natural și firesc. Am reușit, pentru că am creat un concept inovativ, perfect adaptat la cerințele pieței și cu impact relevant pentru publicul țintă: mediul de business.
Conceptul era inedit pentru piața din România. Pentru prima oară în țara noastră, cineva s-a gândit să creeze un eveniment care sa înglobeze 3 concepte tratate separat până în acel moment: inspirația, dezvoltarea profesională prin schimb de experiență și generarea de oportunități de business prin sesiuni formale și informale de business networking. Acum, la mai mult de 4 ani de la lansare, mulți au adoptat sau au încercat să folosească acest concept în propriile evenimente, unii cu mai mult alții cu mai puțin success, dar în totalitate nu a reușit nimeni să copieze evenimentul. Conceptul și marca au fost create pe propria mea firma: Newfield Consulting. Avem marca înregistrata.
Scopul platformei Business Days este pe termen lung – susținerea și dezvoltarea unei culturi antreprenoriale sănătoase în țara noastră, iar pe termen scurt și mediu, obiectivele noastre sunt centrate pe dinamizarea mediului de business prin inspirație, experiență și oportunități.
De ce pasiune în primul rând și business abia în al doilea rând? Pentru că fără acest ingredient magic, pasiunea, nu am fi reușit să trecem peste momentele dificile, delicate și extrem de provocatoare de care ne-a fost dat să ne lovim până astăzi.
Sperăm că în curând, această platformă se va transforma și într-un business, pentru a putea susține numeroasele idei și proiecte pe care le avem în plan.
Codruța: Am fost fascinată de ce se întâmpla încă de când Laszlo a venit la Timișoara cu acest eveniment. Toată lumea vorbea frumos despre ce o să se întâmple, despre Laszlo, și am decis să mă alătur ca partener și să sprijin acest demers în oraș (eu lucrând pe atunci la altă organizație din Timișoara). Cred că am fost invitată de Laszlo speaker la un workshop pe atunci. Văzusem evenimente atât de mari în străinătate, dar nu credeam că e posibil și la noi, și mai ales în Timișoara să atragi atâția oameni la un loc timp de două zile, cu un program de acțiuni extrem de complex, bine structurat și cu siguranță, nu ușor de organizat!
Cred că la un an am decis să plec de la Organizația unde activam și să mă implic trup și suflet în acest proiect de anvergură care continuă să mă fascineze. Era ceva nou de la ediție la ediție, nu mai zic de provocări care te determinau să găsești cele mai bune soluții.
Da, e pasiune, determinare pentru că fără ele nu poți face nimic bun și cu rezultat, e dorința de a face lucrurile cât mai bine, de a avea rezultate pe toate planurile, de a vedea parteneri , speakeri participanți, clienți mulțumiți, de a învăța mereu din ce nu a funcționat prima dată și de a îmbunătăți constant. Ai o stare de bine când prin ceea ce faci, vezi ca lucrurile să se schimbe.
Dacă ar fi să o luați de la capăt, ați mai face-o?
Laszlo – Da. Cu siguranță. Mai ales cu experiența actuală în spate și cu networkingul actual, pornirea proiectului ar fi mult mai lină și cu siguranță am elimina multe din erorile și greșelile pe care le-am făcut până acum și cred că am putea ajunge la acel prag de profitabilitate sustenabilă pe termen lung mult mai repede decât o facem acum, pe actualul parcurs…
Credem cu tărie în acest proiect. Este pentru noi mai mult decât un job, este mai degrabă o filozofie și un mod de viață. Este ca mersul pe munte. Odată ce ai fost pe un vârf, în urma unei escaladări dificile și epuizante, și ai reușit să admiri peisajul de la picioarele tale, dragostea de munte, rămâne ca un virus pe veci în sufletul tău… Așa este și cu Business Days. Odată ce te-ai implicat și ai avut parte de magia unui eveniment Business Days, este imposibil să nu te îndrăgostești și să rămâi alături de scopul acestui proiect.
Codruța: Da. Întotdeauna mai bine.
De unde provin resursele care se coagulează în jurul evenimentului?
Laszlo – Sunt trei beneficiar majori ai proiectelor Business Days: participanții, partenerii și speakerii. Fiecare dintre acești beneficiari contribuie într-un fel sau altul la resursele care se coagulează în jurul proiectelor. Unii cu resurse financiare sau materiale, alții cu relații și conexiuni, alții cu recomandări și edificări, alții cu resurse de promovare, alții cu know-how și inteligență. Fiecare cu ce poate și consideră că este un schimb corect pentru ceea ce le oferă Business Days.
Resursele financiare provin în principal din vânzarea de tichete de acces și din vânzarea serviciilor de promovare pe platforma Business Days. Mai de curând, încep să conteze în ponderea resurselor financiare și vânzarea produselor sau serviciilor de dezvoltare personală sau profesională, cum ar fi conținutul premium de pe Business Days TV sau seria de DVD-uri care conțin selecții de la workshop-urile Business Days.
Ce vă place și ce nu vă place din ce s-a întâmplat până acum la Business Days?
Laszlo – Îmi place echipa proprie și echipa extinsă. Suntem apropiați, ca o familie. Îmi place relația cu cei mai importanți parteneri, care se implică cu sufletul în dezvoltarea unei relații active de lungă durată în cadrul proiectelor Business Days. Îmi plac speakerii Business Days. Evoluția lor. Pasiunea pe care o investesc. Loialitatea lor față de un concept care și-a dovedit viabilitatea și care a generat impact relevant pe piața de business din România. Îmi place că din ce în ce mai mulți oameni de afaceri din România vin și interacționează prin intermediul platformei Business Days. Îmi place ceea ce am realizat și mai ales că putem ajuta în mod real cu ceea ce au nevoie oamenii de afaceri din România.
Nu-mi place că în România mulți nu sunt dispuși să plătească la adevărata valoare participarea la un astfel de eveniment și încă suntem nevoiți să investim mult efort și energie pentru a contracara acest fenomen. Acest lucru ne menține încă în zona în care muncim foarte mult pentru a păstra proiectul în zona sustenabilă. Nu-mi place că încă în România corporațiile nu susțin suficient de consistent si constant demersurile create pentru a susține și dezvolta mediul antreprenorial. Nu-mi place faptul că în România, spiritul asociativ nu este privit cu atenția pe care o merită ca și o posibilitate reală de a trece la o noua formă de dezvoltare. Încă nu am reușit să schimbăm în mod fundamental această situație.
Nu-mi place că mediul politic nu acordă atenție dezvoltării și susținerii mediului de business din țara noastră. Încă nu am reușit să-i facem sensibili la problemele antreprenoriale din țara noastră și să-i implicăm în mod sincer și onest în proiectele noastre.
Codruța: îmi place să lucrez cu oamenii, echipă, parteneri, speakeri, participanți etc. Îmi place ca de la ediție la ediție să văd un +1. Îmi pace că mișcăm lucrurile, îmi place să aud și să văd businessuri și parteneriate făcute la BD, să văd că lucrurile se leagă, ca mentalitățile se schimba și obiectivul nostru se atinge: contribuim simțitor la dezvoltarea unei culturi antreprenoriale sănătoase în România.
Nu-mi place să văd oameni, organizații care nu-și respectă promisiunile. Eu sunt un om al rezultatului. Orice acțiune, proiect în care mă implic, trebuie sa aibă un rezultat.
De ce să vină lumea la Business Days Cluj ?
Laszlo – Motivele sunt numeroase, dar am să mă rezum la câteva, dintre care cele mai importante: valoarea și calitatea speakerilor (peste 100 ediție de ediție), numărul mare și calitatea participanților (peste 1.000 ediție de ediție), calitatea și relevanța manifestărilor (temele sunt alese pe baza unor cercetări de piață cu scopul de a releva cât mai bine nevoile, problemele și provocările cu care se confruntă mediul de business din regiunea în care vom face evenimentul), numeroasele posibilități de a genera oportunități (este singurul eveniment din România unde un participant poate testa 5 moduri diferite de a genera oportunități, atât prin sesiuni formale de business networking, cât și prin manifestări special create pentru a încuraja interactivitatea și conexiunile între cei prezenți, fie la o degustare de vinuri, fie la o prezentare de modă, fie utilizând o aplicație de matchmaking accesibil participanților în mod gratuit).
Codruța: Aș spune scurt: pentru că oportunitățile sunt imense dacă vii pregătit și știi ce vrei de la un astfel de eveniment, dacă vii și stai pe internet și răspunzi la mailuri urgente, atunci orice beneficiu ar fi de prisos;) Pot să spun că noi ne facem treaba bine, profesionist pe toate planurile și știm să oferim valoare prin oportunitățile și acțiunile care le creăm.
Care a fost cea mai grea provocare profesională de până acum și cum i-ați făcut față?
Laszlo – Cea mai grea provocare pe care o avem încă, este legata de gestionarea resurselor și a faptului că lucrezi cu o echipă mică și foarte mulți voluntari sau colaboratori. Este greu să creezi un sistem perfect și infailibil care să funcționeze în orice context și în orice situație.
Codruta: Echipa. Provocarea constă în a înțelege mai întâi valorile și modul de acțiune al acestei generații, de a zâmbi mai mult în situații critice și de a armoniza lucrurile așa încât să devenim o echipă cu același valori, obiective, plăcerea de a lucra împreuna și de a ne ajuta atunci când suntem depășiți de taskuri și situații neprevăzute.
Cum împăcați viața de familie cu acest business?
Laszlo – Familia este implicată în business. Este o filozofie și un mod de viață pe care l-am acceptat amândoi.
Codruța: E un mod de viață. Știm fiecare ce avem de făcut, încercăm pe cât posibil să nu le confundăm una cu alta. Nu a fost ușor. Încercăm să armonizăm lucrurile cât mai bine ca acasă să vorbim de familie și la office de business. Nu ne iese tot timpul. De multe ori aducem discuțiile de la office în familie, dar cel mai important este ca încercăm sa păstrăm un echilibru între ele, astfel încât seara să adormim îmbrățișați și dimineața să ne trezim în iubire.
Ce faceți în timpul liber?
Laszlo – Citim. Vizionăm filme. Ascultăm muzică. Ne plimbăm în natură. Iubim drumețiile montane.
Codruța: Citim, am devenit și eu cinefilă. Ne place amândurora muntele și ne creăm ocazii să evadăm în locuri cât mai înalte. Mie îmi place mult să înot și ca urmare, ne facem timp și să înotam, să ne relaxăm.
Cum arată Business Days în planul vostru de viitor?
Laszlo – Anul viitor ne pregătim de pasul internațional pe care o să-l facem în două etape. În prima etapă vom organiza pe rând în cele 4 orașe Business Days, câte un eveniment internațional, după care vom organiza o ediție Europeana și una mondială. În toate aceste evenimente promovarea mediului de business din Romania și atragerea investitorilor din România rămân printre priorități. Acum că suntem buni în ceea ce facem în România, în câțiva ani speram să putem spune asta la nivel global.
Codruta : creștem împreună, internaționalizăm platforma de evenimente, inițiem și dezvoltăm proiecte noi, explorăm piețe noi.