Mircea Cristescu este președintele executiv al echipei de baschet masculin U Mobitelco, îl recomandă rezultatele deosebite din perioada când era jucător al echipei de baschet U Cluj, iar recordul său de 24 de aruncări de 3 puncte într-un meci nu a fost doborât încă. De curând, este și ambasadorul Corporate Games la Cluj-Napoca, prilej cu care ne-am dorit să aflăm mai multe despre implicarea lui în acest proiect, destinat activităţilor sportive pentru corporaţii.
Ați acceptat să fiți ambasadorul Corporate Games în Cluj-Napoca. Ce anume v-a determinat să faceți această alegere?
Să spunem că am crescut, de mic, în domeniul sportului și de mic mi-a plăcut joaca, iar acum, că am crescut un pic mai mare, am început să organizez o altfel de joacă, la un alt nivel. Când am prins ideea Corporate Games, am rezonat cu misiunea lor, mi s-a părut o idee foarte bună pentru cei care nu fac sport de performanță și cred, într-adevăr, că pot ajuta și susține o astfel de cauză.
Care este interesul corporatiștilor pentru activitățile sportive?
După părerea mea, cu cât e mai mare compania, cu atât e interesul mai mare pentru asemenea inițiative. Lucrând la un nivel mai înalt, realizezi cât este de importantă sănătatea, mișcarea și adoptarea unui stil de viață sănătos. Pe lângă asta, sportul în echipă atrage interes și din perspectiva dezvoltării relațiilor interorganizaționale, întrucât poate servi ca un bun mijloc de teambuilding.
Cum considerați că putem promova sporturile de echipă ca alternative pentru un stil de viață sănătos și de ce ați recomanda o astfel de activitate pentru teambuilding?
În viață, începând de la structura socială de bază, și anume familia, individul trebuie să învețe să activeze în echipă, principiu pe care îl va aplica, mai apoi, în toate celelalte grupuri sociale din care va face parte. Unul din aceste grupuri este și corporația, echipa de lucru. Firmele trebuie, după părerea mea, să înțeleagă că pe lângă viața pur profesională, ele pot oferi angajaților oportunitatea unor activități de relaxare activă, în cadrul cărora își pot construi relații de încredere, amiciție, inclusiv leadership, printr-un joc.
Fiind promotorul baschetului, le explic de multe ori celor din echipa mea – o mână are cinci degete, jucătorii care intră pe teren sunt cinci la număr. Nu îmi folosește să am un singur deget foarte bun, că nu poate face nimic, chit că este vorba despre degetul mare, cel mai important, dar când am toate cinci degetele funcționale, pot coordona și controla situația după bunul plac. Cam după același model funcționează și corporația, indiferent de numărul de angajați, este esențial ca aceștia să fie dedicați și uniți în ceea ce fac, pentru a crește performanța companiei.
Devizia după care ghidează competițiile Corporate Games este Sport for Life. Cum se intersectează aceasta cu valorile dumneavoastră?
Din punctul nostru de vedere este simplu, valoarea noastră principală este sportul, mai exact baschetul, iar noi credem că putem ajuta și putem contribui la o societate mai bună prin activități sportive, punct în care ne-am intersectat cu misiunea celor de la Corporate Games. După revoluție, am început să ne schimbăm, să migrăm tot mai mult spre domeniul privat, atât cei din zona sportului, cât și cei din zona business-ului, ceea ce a condiționat, în timp, existența sportului privat de existența privaților, care au devenit treptat motoarele de dezvoltare ale societății. Situația se schimbă tot mai mult, statul rămâne unde e, cu regulile și reglementările sale, ca o coloană vertebrală, stabilă, dar firmele private încep să acționeze ca niște mușchi – mai mari, mai mici, mai slabi, mai tari, care pun, practic, țara în mișcare.
Aici ne încadrăm și noi și încercăm să ne asumăm pe cât posibil acest rol. Să vă explic concret, în cadrul clubului nostru sportiv, luăm copiii de mici și încercăm să îi învățăm ce înseamnă legea, regulile, munca în echipă, leadership-ul ș.a.m.d. și, implicit, încercăm să le creștem valoarea, pentru ca la 20 de ani aceștia să ajungă unde au visat – arbitri, baschetbaliști, instructori sportivi, antrenori și nu numai. Spre exemplu, în S.U.A., circa 80% din personalul departamentelor de management provin din medii sportive, deci înțelegeți cum se transpun principiile de pe teren, mai târziu, în viață.
Ce v-a atras la comunitatea clujeană, ce valori ați văzut aici, din punct de vedere al potențialului sportiv și nu numai, încât ați hotărât să rămâneți?
Într-adevăr, am 23 de ani de București și 24 de Cluj-Napoca, deci asta spune ceva. Este clar, toată lumea știe că am venit după iubita mea de atunci, care între timp mi-a devenit soție. Ne știam de la 16-17 ani, iar după revoluție, când am putut să demisionez de la Steaua, am venit la Cluj și aici am și rămas, pentru că, sincer, societatea din această zonă mi s-a părut că se apropie cel mai mult de principiile de bază ale unei societăți – respectă oamenii, valorile, tradițiile ș.a.m.d. În București, lucrurile merg un pic mai greu din acest punct de vedere, drept dovadă, colegii mei de acolo nu prea pot realiza multe lucruri, în timp ce noi, aici, reușim, iar asta se datorează oamenilor în cea mai mare parte.
Un îndemn pentru companii, de ce ar trebui acestea să accepte provocarea Corporate Games?
Dacă sunt competitivi, îi așteptăm să se înscrie, pentru a vedea și altă valență a companiei lor!
În final, aveți o urare pentru primii participanți la Corporate Games Cluj-Napoca?
Noi avem, în cadrul echipei, în vestiar, o fotografie cu întregul colectiv stând cu mâinile unite, pe care scrie „We’ll win united, we’ll lose divided!”. Cred că adaptată pentru participanții Corporate Games Cluj-Napoca, aceasta ar suna cam așa: „Haideți să dovedim că în Cluj se poate face echipă!”.
Interviu realizat de Adella Dincă