Se anunța o dimineață obișnuit de agitată în redacția revistei Bulevard când, Sonia Nechifor pufnește într-un râs molipsitor. “Lauro, anunță-ți iubitul (n.r. cel adevărat!) că ziarele de scandal te-au transformat în iubita soțului meu!” Nu am înțeles nimic așa că mi se trimite link-ul unei publicații cvasi necunoscute care titra: “Ea este iubita Masterchef-ului Hădean! Laura este clujeancă și lucrează ca fashion-editor”, urmată de o fotografie cu mine.
Nu știam dacă să râd de aberațiile pe care le-au debitat, să plâng sau să pun mâna pe telefon să-l întreb de sănătate pe “jurnalistul” care a semnat articolul. Cu doar o zi înainte, luând prânzul cu familia Hădean, îl avertizam pe Adi că marea majoritate a presei e întotdeauna în căutare de scandal și vor apărea cu siguranță articole menite doar să le crească lor traficul, fără nici un sâmbure de adevăr.
Dacă tăceam, filosof rămâneam!
Datorită prezentării care i s-a făcut lui Adi în emisiunea lui Măruță “se declară iremediabil îndrăgostit de soția și fiul său”, cei doi au susținut că presa nu va aborda latura sentimentală a noului masterchef, lucrurile fiind clare pentru oricine a deschis cel puțin o dată blogul sau pagina de facebook a lui Adi, acolo unde pomenește frecvent de soția și fiul său!
Nu mică mi-a fost așadar mirarea să aflu că Adi Hădean are o iubită, nu o soție, și mai mult, că acea iubită aș fi eu!
Oare faptul că descrierea mea din revista Bulevard conține cuvântul mâncare a fost suficient pentru ca mintea jurnalistului respectiv să mă transforme în iubită de bucătăr? De câți neuroni (lipsă!!!) ai nevoie pentru a face o analogie atât de simplistă?
De nenumărate ori, oamenii care m-au cunoscut m-au catalogat ca jurnalist, într-un sens peiorativ. Le-am explicat de fiecare dată că revista Bulevard este formată din specialiști pe domeniile lor de activitate, că noi scriem cu sufletul, fiind în permanență în căutarea frumosului și nu a știrilor de scandal sau a traficului cu orice preț. De multe ori am încercat chiar să iau apărarea presei. Greșit!
Scandalul vinde! Știrile inventate se bucură de vizibilitate, mai ales dacă imaginația jurnalistului este una demnă de filme situate în top 3 în box-office.
Cu toată lipsa mea de studii în ale jurnalismului, știu că o știre se verifică din cel puțin 3 surse. Nu pot să nu mă întreb așadar de ce jurnalistul cu pricina nu și-a alocat 30 de secunde verificării informațiilor primite, accesând site-ul www.adihădean.ro, secțiunea „Despre” care începe exact așa: „Am 37 de ani. Sunt îndrăgostit de soția mea și sunt topit după fiul nostru.”
Ar fi aflat cel puțin că Adi Hădean nu are o iubită, ci o adorată soție!
Nu vreau să analizez de ce, mai ales în România, etica lipsește cu desăvârșire din jurnalism, de ce până și cele mai serioase publicații au mici sau mari scăpări, toate regizate cu scopul de a vinde. Deși, răspunsul e simplu: pentru că se cere și pentru că primează câștigurile financiare. De aici însă și până la pure invenții care mai pot și dăuna oamenilor în speță, e cale lungă.
Nu pot să mă simt colega unor oameni care inventează știri doar pentru a-și genera trafic. Nu cred că merită nici măcar un sfat. I-aș întreba doar pe acești iluștri inventatori de meserie, cum ar fi să le apară lor într-o dimineață poza pe prima pagină a unui ziar de scandal titrând: Iată noul iubit al Biancăi Drăgușanu, cu soția/iubita lângă ei. Ce ziceți, să încercăm?
Credit foto: Andrei Neamțu