Spectacole pentru un singur spectator, la Temps d’Images #8

În programul celei de-a opta ediţii a festivalului Temps D’Images se remarcă două spectacole dedicate unui singur spectator. Este vorba de „The agency of touch” – un performance tactil pentru un singur spectator, de Mădălina Dan şi de performance-ul pentru un singur participant de gen masculin realizat de Farid Fairuz sub numele de „You might as well have sung the swedish national anthem”.

THE AGENCY OF TOUCH

performance tactil pentru un singur spectator

de: Mădălina Dan

producător: Hochschulübergreifendes Zentrum Tanz Berlin, proiect susținut de HZT Inter-University Centre for Dance Berlin

website: http://cargocollective.com/theAgencyofTouch

durata: 20 minute pentru fiecare participant

Intrare liberă pe bază de rezervare la adresa rezervari@colectiva.ro. Participarea devine valabilă numai după confirmarea primită din partea organizatorilor. Vă rugăm să menționați în mailul de rezervare un număr de telefon și reprezentația la care doriți să participați.

agency of touch

The Agency of Touch e o intervenție socială care utilizează atingerea, conștientizarea fizică/senzorială și conectivitatea ca vehicul social-recreațional pentru comunicare și cercetare corporală în diferite contexte sociale, culturale și economice. Metoda constă din sesiuni individuale bazate pe atingere. Această experiență produce desene și feedback și interpretare verbală de la participanți.

The Agency of Touch se identifică pe sine însăși ca un Corp și un Spațiu de contact fizic, un Spațiu somatic și hands-on, în care voi facilita experiențe tactile plăcute, calmante, ca mod de a pune oamenii într-un dialog strâns cu corpul și cu senzorialul, emoționalul, energeticul, transcedentalul, potențialul de a da și primi îngrijire. Într-un context alienant și privat de senzorialitate, cauzat de o eră a tehnologiei virtuale, de către inegalități sociale și alți factori, această metodă privilegiază atingerea, experiențele fizice, înaintea experienței vizuale care domină societatea tehnologizată contemporană.

Mădălina Dan este artist și facilitator. A studiat coregrafia la Liceul de Coregrafie și a fost membră a Companiei de Balet ”Oleg Danovschi”. A studiat coregrafia la UNATC București, unde și-a luat și Masterul în scriere creativă. A fost invitată să predea la Școala de Dans, Herberger Institute (Universitatea de Stat Arizona). În 2008 a primit bursa danceWEB în Viena. Din 2005 predă și organizează ateliere de dans și mișcare în diferite contexte.

Farid

YOU MIGHT AS WELL HAVE SUNG THE SWEDISH NATIONAL ANTHEM

performance pentru un singur participant de gen masculin

(în limba română)

concept & performance: Farid Fairuz

o co-producție: Solitude Project, Centrul Cultural German Timișoara/Festivalul de Arte Performative Timișoara, Căminul Cultural

Proiect realizat cu sprijinul Fundației ERSTE

durata: aproximativ 75 minute

8, 9, 13 și 14 noiembrie: 12:00 | 13:30 | 15:00 | 16:30 | 18:00 | 19:30

10 noiembrie: 12:00 | 13:30 | 15:00

White Cuib, Str F. D. Roosevelt nr. 2, ap. 1 (vis-a-vis de Soviet)

Rezervări și participare

Intrarea este liberă pe bază de rezervare. Pentru participare vă rugăm să vă inscrieți trimițând un e-mail la adresa: inscrieri@faridfairuz.ro. Nu se pot face înscrieri în ziua performance-ului, ci cu minim 24 de ore în avans. Participarea devine valabilă numai după confirmarea primită din partea organizatorilor. Vă rugăm să menționați în mailul de rezervare un număr de telefon și reprezentația la care doriți să participați.

Este un loc comun astăzi să acuzăm politica, guvernele, economia, corporațiile, armata, mass-media, jocurile video, pornografia, anumite sporturi și o bună parte din ceea ce numim divertisment pentru producerea sau reproducerea mecanismelor care generează, perpetuează și consolidează elementele care contribuie la o cultură a violenței. Substanța din care se alimentează însă acestea e generată de fiecare dintre noi, de fricile și slăbiciunile noastre, de dorințele și intențiile fiecăruia, și de felul în care lăsăm toate acestea să se intersecteze, să se suprapună și să absoarbă alte logici și agende. În relație cu mecanismele Puterii, acestea se transformă în complicități și dependențe, ne fac vulnerabili și șantajabili. Ne lăsăm manipulați și manipulăm la rândul nostru, folosim, abuzăm și utilizăm violența în cele mai intime și banale gesturi și acte cotidiene, creând astfel structura pe care violența ajunge la scară largă și se reinserează totodată ca parte insignifiantă din viața noastră de zi cu zi.

YOU MIGHT AS WELL SUNG

Titlul “You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem” este în fapt un citat relevant împrumutat dintr-un interviu dat de fostul ministru de Finanțe al Greciei – Yanis Varoufakis – aflat în ipostaza ingrată de-a nu putea negocia (aproape) nimic cu marile puteri economice ale Europei și ale lumii. Fățiș plasate în favoarea unei agende de tip economic, acestea par să fi evacuat complet din discuție omul și nevoile sale, dezvăluind astfel o altă fațetă a violenței cu care Puterea operează în lume. Atroce, performată direct și cinic, nedisimulată și nemediată.

“You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem” nu ne vorbește despre criza din Grecia și nici nu intră în analize economice aride, ci coboară subtil și fluid în politica intimității, acolo unde par să apară primele impulsuri și tensiuni care transformă gânduri în intenții, gesturi și acte, dar și în proiecte, politici publice, măsuri economice și de altă natură, modificând realitățile în care existăm.

Artistul Farid Fairuz consideră că timpul este prima resursă esențială care ne este furată. Acesta vede performance-ul actual ca pe un gest politic de smulgere a unei ore din logica competiției, eficienței și productivității și ca pe un act de restituire a acesteia unui singur participant de gen masculin. Aflat în fața acestuia, îi dezvăluie manipulările implicite ale actului artistic, ca prim pas spre înțelegerea felului în care puterea poate să opereze la niveluri mai subtile, și ca pe o nouă posibilitate de negociere între două părți.

“You Might as Well Have Sung the Swedish National Anthem” coboară totul la scară umană și redeschide un spațiu confortabil și intim de dialog și reflecție, regăsind firescul exact în mijlocul unui performance pe care îl înșurubeză tandru în realitatea din care face parte.

Premiera acestui performance a avut loc în cadrul Festivalului de Arte Performative Timișoara (FAPT), în luna septembrie 2015 și a fost prezentat în cadrul Bienalei de Arte Emergente, București, iar apoi la Atelier 35, București, în cadrul programului 2015 al Căminului Cultural.

Programul complet TEMPS D’IMAGES