Poate nevoia de căldură, de identitate, de “inimă” a supus societatea la o excesivă căutare de vintage. Si au apărut imediat imitaţiile. Căutăm emoţie prin obiecte şi atunci când nu putem separa istoria de nostalgie, riscăm. Vintage implică valoare, nu sunt doar mărturii de stil, material sau emoţii.
Campania “Everything Ages Fast” (agentia MOMA 2010) aduce într-un mod fascinant în discuţie acest dialog trecut-prezent-viitor în postere ce imaginează prin nişte false reclame vintage lansarea unor produse de secol XXI.
Ne-am obişnuit să utilizăm cuvântul vintage pentru că e “cool” şi poate fi considerată o glumă între prieteni sau un subiect de dialog constructiv între un specialist şi un client. Arhitect, decorator, designer, executant de mobilier, furnizor de material, orice alt specialist pe care îl consultaţi pentru interioarele de orice funcţiune pe care vi le doriţi ar trebui să vă poată susţine coerent demersul.
*
Vintage nu înseamnă vechi, anticat, nu poate însemna “ieftin”, sunt confuzii la care suntem expuşi zilnic. Vintage este o sumă de valori pe care un obiect sau un ansamblu le poartă peste timp. Pentru că sunt atat de încărcate de emoţie, textur[, miros, cromatică, amintiri, plăcere, stil şi savoare, e nevoie de foarte multă delicateţe pentru a le pune în valoare într-un context nou. Efortul va fi cu siguranţă răsplătit pentru cei care vor să citească şi să înţeleagă un spaţiu cu toate simţurile.
Antic si retro sunt stilurile cel mai adesea denumite în mod fals vintage. Nu vreau să fac gramatică dar ancorarea şi definirea lor în relaţia trecut-prezent-viitor este foarte importantă.
Retro defineşte în general obiecte noi realizate în stilul anilor ‘60-’80. Sunt obiecte care reproduc integral sau doar anumite detalii ale unor obiecte de valoare în acea perioada.
Retro-futurismul combină nostalgii contemporane legate de modul în care trecutul a perceput viitorul. (Dacă aţi construi acum decorul pentru Jules Verne- “80.000 de leghe sub mări” aşa cum l-aţi imaginat citind cândva cartea). Retro-futurismul are două perspective. Viitorul văzut din trecut şi trecutul privit, trait şi reinventat din viitor (de ex Steampunk care aplică stil neo-victorian unor tehnologii din viitor)
Antic este un obiect care poartă istorie. Nu are o valoare extraordinară în perioada căreia aparţine, nu poartă nostalgii, amintiri pe care să le putem citi sau retrăi. Valoarea este data de timp , prducător, stil. Poate fi corect apreciat după detalii. Aici vin din nou o serie întreagă de substiluri pe care în mod frecvent le confundăm. Dacă vorbim de stilul victorian , art deco, art nouveau obiectele sunt înţelese mai uşor ca stil sau gen stil şi nu sunt clasificate vintage deşi marea majoritate sunt încărcate cu valori extraordinare.
Confuzia cu vintage apare la stilul shabby-chic (cottage chic, beach cottage chic, french country, gustavian,etc). Acest stil readuce în discuţie decoraţiile caselor de vacanţă a cabanelor care adunau canapele, textile, cheminee si alte obiecte care nu doreau sa definească “bunul gust”. Scopul este acela de a ob’ine un efect general elegant. Reciclarea mobilierului vechi este un detaliu important al acestui stil. Inspiraţie şi obiecte de la castelele Franţei, picturi suedeze sau simplitate de peste ocean, se regăsesc aici.
*
Pentru a te asocia cu idea de “vintage” e nevoie de mult mai mult decât formă, este nevoie de substanţă iar asocierea cu această idee nu poate fi formală. Nu poţi avea maxim valoare la jumătate de preţ iar dacă vom continua să susţinem asta ne vom minţi în continuare singuri.
Dacă vă doriţi valori care să sporească cu timpul, investiţi timp şi energie în acele gânduri şi acei oameni care vă pot ajuta să fiţi coerenti în ideile dumneavoastră legate de un domeniu pe care îl cunoaşteti poate doar la suprafaţă. Cum puteţi identifica un asemenea om? Este în primul rând acel specialist care încearcă sa vă cunoască în mod real dorinţele (medic, avocat, fashion designer, architect, decorator etc). Sunt mulţi cei care nu impun un stil, o formă, ci sunt capabili să se plieze pe ceea ce identifică că aveţi nevoie şi vă reprezintă. Cu siguranţă doar astfel puteţi avea un rezultat extraordinar. Ştiu, ideea asta pare destul de vintage….
Sursa foto: illusion.scene360.com