Dragoş Anastasiu, la origine medic, este unul din cei mai de succes oameni de afaceri din prezent. Sub conducerea sa, Touring Eurolines este astăzi un grup de referință în transporturi şi turism din România care a achiziţionat firma Danubius Travel şi a încheiat un parteneriat strategic cu liderul mondial în turism, TUI Travel Plc. Din 2013, este din ce în ce mai implicat în activitatea de sprijinire și educare a generațiilor tinere, care sunt interesate să învețe sau să urmeze exemplele antreprenorilor romani. Este membru în Consiliul Director al Romanian Business Leaders și Presedinte al Task Force pentru IMM-uri și Antreprenoriat în cadrul Coaliției Pentru Dezvoltarea României.
Cât de greu a fost să reușiți în afaceri?
Primii ani a fost neașteptat de ușor, cred că primii 12-13. În afara hățișurilor birocratice care, chiar și atunci, ar fi descurajat orice investitor și care nu erau foarte ușor de înțeles pentru o persoană plecată de 15 ani din țară, afacerea a crescut rapid și frumos. E mult mai greu să te menții și să rămâi în vârf. Asta este una dintre provocările oricărui business, iar al meu nu a făcut excepție.
Credeți că există o rețetă a succesului în business? Care ar fi aceasta sau principalele repere pentru dvs.?
Nu cred că există. Cred că sunt ingrediente care te ajută să reușești, probabil multe comune, dar nu aceleași pentru toți oamenii de afaceri. Pentru mine, a funcționat munca, echipa, curajul, determinarea de a îmi continua drumul și pasiunea cu care am făcut afaceri în ultimii 19 ani.
Ora exactă se dă în capitală. Este Bucureștiul mai propice ca piață pentru afaceri sau credeți că se pot dezvolta proiecte mari și în Cluj? Cum arată astăzi Clujul de la București sau din alte orașe din afara țării?
Da, Bucureștiul dă ora exactă. Din fericire, se mișca și celelalte orașe mari din România. Eu îmi doresc să văd aceeași dinamică și în orașele mici, dar poate că e prea devreme. Clujul reprezintă o surpriză plăcută. Nu a întâlnit aceeași dezvoltare acum 10-15 ani, chiar urmăream momentul în care va “înflori”. Este un oraș activ, dpdv business, centru regional, se dezvoltă cu mare repeziciune, iar, pentru compania mea, un oraș foarte important, în care afacerile prosperă și cresc rapid. Avem 3 puncte de lucru și toate merg foarte bine.
Povestiți-ne o situație care va impresionat de la participarea la Business Days sau de la alte evenimente de business.
Mă impresionează de fiecare dată numărul mare de tineri care vor să învețe, care vor să miște lucruri și care vor să se dezvolte. În plus, mă impresionează anumite prezentări de calitate.
Pentru ce profil uman/profesional recomandați participarea la Business Days și de ce?
Pentru orice antreprenor sau manager dornic să învețe din experiența altora și să facă networking. Este un eveniment la care, nu numai că se învață pur și simplu, dar este inspirațional și motivațional.
Care sunt provocările zilei pentru dvs?
Provocarea de bază a fiecărei zile este lupta continua (și grea) cu mentalitatea de tip „merge și așa„ care ne înconjoară zi de zi și minut de minut în România. Lupta asta necesită perseverență și nu are voie să mă obosească.
Cum se vede astăzi raportul dintre ceea ce ați visat să faceți din copilărie, formarea educațională urmată și profesia/ceea ce faceți acum?
E o mare ruptură pentru mine- am vrut să fac Medicina, am făcut-o, am profesat și…mi-am dat seama că nu acesta era drumul pe care voiam sa merg. În copilăria mea, în România, cea mai prestigioasă meserie era aceea de medic. Așadar, spre ea m-am îndreptat. Dacă aș fi acum adolescent, nu aș alege aceeași cariera, deși nu o regret nicio clipă. Medicina, mai ales învățată în străinătate, într-un centru universitar de prestigiu, utilat peste închipuirea oricărui student din generația mea din Romania, m-a disciplinat, m-a învățat să îmi depășesc limitele și să mă dedic complet meseriei. Nu știu dacă aș fi reușit fără această scoală atât de dură.