Gânduri pentru viitor

Dacă parafrazăm ideea de ritmuri fermecate și o vedem ca niște unde care se propagă în viitor, îmi vine în gând întrebarea: pe ce ritm și care vor fi undele de transmitere ale educației în viitor?

La ultimele conferințe din lumea largă la care am participat, mi s-a arătat tot mai evident faptul că ceea ce predăm astăzi copiilor va fi în foarte puțină măsura folosit în viitor, pentru că 80% din lucrurile pe care le vom utiliza în viitor nu au fost încă inventate.

Și atunci, care este ritmul și care este magia cu care trebuie să predăm ca să-i formăm pe elevii noștri de astăzi să performeze într-o lume pe care nici măcar nu ne-o putem imagina? Mergând mai adânc, care vor fi Life Skills sau deprinderile de viață de care ei vor avea nevoie pentru a se adapta unei lumi în rapidă schimbare? Când spun aceste lucruri mă gândesc la descoperirea pe care am făcut-o astăzi în întâlnirea cu un renumit profesor de la Universitatea Tehnică din Cluj, un vizionar în domeniul inovației și al creativității. Am vorbit despre tehnologia 3D Printing și centrul de cercetare de excelență care există la Cluj.

Problema viitorului este aceasta: 3D printing este o certitudine. În viitor, aceste mașini vor putea copia orice există sau nu există pe pământ la dimensiune reală.

3d printer

Întrebarea se pune: cât de pregătiți vom fi noi ca omenire să nu profităm de această tehnologie de vârf pentru a crea monștri și lucruri care ne pot distruge? Cât de reală este nevoia de educație bazată pe valori, integritate și autenticitate, ca să putem folosi în viitor tehnologia înspre binele nostru și nu înspre distrugerea noastră?

Mai simplu spus, rolul nou al educației este acela de a deschide ușa creativității și inovației, dar, în același timp, de a forma caractere puternice care știu să ia viața în serios și foarte responsabil.

Gândul meu pentru această săptămână este un citat care se găsește scris pe poarta de intrare a uneia dintre cele mai mari fabrici din Coreea: resursele materiale sunt limitate, creativitatea este nelimitată. Eu aș completa cu întrebarea: ce facem cu ea?

future_of_education

Surse foto:

rossieronline.usc.edu