Eticheta pentru corespondența în scris

222857881530206718_M9HFjBJ0_cCred că, în ziua de astăzi, este foarte important să nu uităm să scriem scrisori de mână. Corespondența electronică, convorbirile la telefon, sms-urile pălesc în fața unei note elegante, simple, scrise de mână.

Este adevărat că acum putem să ne scriem corespondența la calculator, dar oare ne dorim cu adevărat ca generațiile viitoare să creadă că epoca noastră a fost caracterizată de birocrație și declarații bancare? Unde sunt scrisorile de dragoste sau  corespondențele trimise de părinți adolescenților călători? Arhivate pe hard disk, ascultate de instituțiile statului sau șterse din căsuța vocală?

Scrisul de mână concentrează gândurile. Nu există buton pentru a șterge, astfel încât, cuvintele trebuie să fie cântărite și alese cu grijă înainte de a fi așternute pe hârtie. Notele scrise de mână sunt personale, calde, tangibile și reprezentative pentru timpul și atenția acordată alegerii hârtiei, scrierii ei și expedierii.

Deși astăzi, în România, mulți dintre noi am pierdut tradiția alegerii produselor de papetărie, a hârtiei pentru corespondență, este foarte important să ținem cont de faptul că hârtia de scris poate spune foarte multe despre noi, poate sublinia atenția pe care o acordăm detaliilor și lucrurilor fine. O hârtie de corespondență bine aleasă conferă solemnitate comunicării și asigură atenția totală a destinatarului.

Chiar dacă nu doriți să investiți în produse de papetărie personalizate, puteți totuși să evitați produsele ieftine, de calitate îndoielnică care denotă infiderență și neglijență.

Dacă sunteți echipat cu hârtie de calitate, plicuri și cartoane de corespondență veți da dovadă că sunteți preocupat de propria corespondență.

279575089337587439_kbwvEVbe_c

 

Scrisorile personale trebuie să fie scrise de mînă, pe hârtie albă, ivory sau crem care să cântărească minimum 100g/m².

Dacă aveți un stil mai avangardist, puteți folosi hârtie colorată și plicuri asortate, sau de culoare diferită.

Încercați, pe cât posibil, să scrieți drept, și folosiți cerneală albastră sau neagră.

Antetul  scrisorii trebuie să includă adresa poștală și dacă doriți, numărul de telefon și adresa de e-mail. Nu este recomandat să includeți propriul nume în antetul unei scrisori folosite pentru corespondență personală.

Dacă bugetul vă permite, puteți să embosaţi antetul.

Corespondența personală trebuie să aibă data scrisă complet, spre exemplu 10 ianuarie 2013 și nu 10.01.2013. Data se scrie în colțul din dreapta sus și este precedat de un alt rând, pe care se găsește numele destinatarului.

Modul în care semnați scrisoarea este influențat de formula de adresare. Ca regulă generală, dacă scrisoarea este adresată astfel ,”Stimate domnule Georgescu” semnătura trebuie să fie ,”Al dumneavoastră devotat…”. Dacă formula de adresare este ,”Stimate domnule/Stimată doamnă” atunci puteți încheia cu ”Cu stimă…”.

Dacă destinatarul este o persoană foarte apropiată , vă puteți adresa direct ,”Dragă Florin” și puteți semna „Cu dragoste”, „Toate cele bune”  sau „Cu drag”.

Dacă trimiteți o scrisoare de mulțumire, regula este că aceasta trebuie să fie scrisă de mână și trimisă în termen de  șapte până la zece zile de la eveniment, sau de la primirea cadoului pentru care mulțumiți. De obicei, scrisorile de mulțumire se trimit pentru cadouri primite de Crăciun, la botez, la căsătorie, la aniversări sau zile de naștere. Trebuie să faceți referire directă la cadou și să includeți câteva detalii pentru a personaliza scrisoarea. Aveți în minte și faptul că în epoca noastră digitală, scrisorile scrise de mână sunt întotdeauna apreciate dar, pentru a avea impactul maxim, încercați să fiți prompți.

În cazul în care după ce participați la un eveniment doriți să mulțumiți gazdei, trebuie să țineți cont de modalitatea în care invitația v-a fost transmisă. Invitațiile trimise pe cartoane gravate necesită o scrisoare formală de mulțumire, în schimb, invitațiilor simple, la un dineu acasă, li se răspunde cu o scurtă scrisoare sau o notă. În mod tradițional, scrisorile sunt adresate gazdei dar se acceptă și scrisorile adresate cuplului care a găzduit evenimentul. Dacă invitația a fost primită prin telefon, verbal sau prin e-mail nu trebuie să răspundeți printr-o scrisoare, ci folosiți aceeași modalitate de comunicare.

Scrisorile de condoleanțe trebuie trimise prompt, imediat după anunțul decesului. Acestea sunt destinate persoanei celei mai apropiate de defunct – soțul/soția, partenerul, părinții sau frații. Întotdeauna scrisoarea trebuie să fie scrisă de mână și nu la calculator. Tonul folosit în corespondență trebuie să fie elocvent și direct. Aveți grijă ca, prin conținut, scrisoarea să fie adresată rudei îndurerate și nu defunctului. De obicei, scrisoarea este personalizată cu câteva detalii referitoare la defunct – amintiri speciale sau personale sau mari realizări. Ca regulă, la aceste scrisori nu se răspunde.

Plic cu interior de matasePlicurile folosite în corespondența privată trebuie să fie de o dimensiune potrivită, permițând hârtiei să fie împăturită o singură dată sau de două ori. Plicul trebuie să fie de aceeași culoare cu hârtia de scris însă, așa cum spuneam, există tendințe actuale de combinare a unor culori diferite pentru plic și hârtie.

Plicurile mai scumpe sunt căptușite cu hârtie de mătase, care poate să fie de aceeași  culoare cu plicul sau diferită.

Textul scris pe plic trebuie să fie clar și trebuie să aveți grijă ca numele și adresa să fie scrise corect. Adresa trebuie să fie centrată pe mijloc și fiecare rând să fie alineat.

225602262555497510_lJN7wP6C_cCartoanele de corepondență trebuie să fie de dimensiunea unei vederi și să cântărească cel puțin 300g/m². Acestea includ numele, adresa, numărul de telefon și e-mailul. Dacă adresa nu este permanentă, cardul poate să conțină doar numele, numărul de telefon și adresa de e-mail. Cartoanele de corespondență sunt întotdeauna trimise în plic.

Încercați să nu trimiteți cartoane de corespondență foarte des sau atunci când o scrisoare este necesară. Zilele de naștere, aniversările, 8 martie, Dragobetele sunt ocazii în care puteți trimite cartoane de corespondență. Acestea sunt potrivite și pentru a felicita cunoștințele sau prietenii  (spre exemplu doriți să felicitați pe fiul unui prieten care a absolvit universitatea). Cartoanele pot fi semnate de un număr mai mare de persoane  (spre exemplu un card de rămas bun pentru un coleg care pleacă, semnat de către toți cei din birou).

De asemenea, multe cupluri, aleg să trimită cartoane de ,,save the date ” înaintea invitațiilor pentru nuntă, rugând prin această corespondență potențialii invitați să păstreze o anumită dată liberă în calendar. Conținutul trebuie să fie cât mai simplu și să includă informații de bază despre nuntă (numele celor doi miri, data, ora și locația nunții precum și mențiunea că invitația va urma).

Cartoanele de corespondență se folosesc și atunci când ne schimbăm adresa. Acestea trebuie trimise de îndată ce detaliile  esențiale au fost confirmate. Cartonul trebuie să includă numele expeditorului, noua adresă și numărul de telefon.

În concluzie, cred că dacă nu ne încurajăm copiii să considere scrisul de mână drept o îndemânare demnă de invidiat, vom observa că generațiile viitoare vor fi capabile să scrie doar la tastatură, să aplice doar cut și paste.

Surse foto: secretgardencottage.blogspot.com, desdemventana.blogspot.com, smythson.wordpress.com, shop.paperfinger.com, anniedean.com