Am analizat predicţiile făcute la finalul anului 2011, pentru 2012, pe zona tehnologiei şi a gadget-urilor. Analiştii prevesteau căderea lui Apple mai ales după lansarea, aparent ratată la acea vreme, a aşteptatului iPhone 4S. De asemenea, se mai vorbea apăsat despre creşterea segmentului de telefoane inteligente şi tablete, urmat evident de creşterea publicităţii pe aceste tipuri de terminale. Cu excepţia predicţiilor pentru Apple, toate celelalte s-au adeverit.
Dar de ce este Apple şi tot ce lansează ei un subiect “hot” ? Lansarea iPhone 5 şi mai recenta lansare a iPad Mini, demonstrează că Apple este unul din cele mai puternice branduri, pentru că sunt printre puţinii care sunt totalmente dedicaţi înţelegerii clienţilor lor şi a modului în care aceştia gândesc. Dacă vă doriţi vreodată o afacere precum a celor de la Apple, care au ajuns la o capitalizare bursieră de peste 620 miliarde de dolari, trebuie să vă întoarceţi la simplitate. Apple a reuşit această performanţă cu numai câteva linii de produse. 1-ul loc în What’s HOT este aşadar SIMPLIFICAREA liniilor de produse, dublată de înţelegerea profundă a minţii consumatorilor produselor tale.
Întoarcerea la valorile autentice pare să fie un nou trend la modă, în primul rând în publicitate, urmat apoi de restul industriilor. Avem o puternică orientare spre produse ecologice, bio, ne dorim să mâncăm sănătos, mergem la ţară să gustăm lapte de vacă adevărat şi să mâncăm magiun de prune. Nu sunt însă de acord cu tradiţionalismul formal adoptat rapid, doar pentru că “este cool” să ai poze pe facebook cu Joiana pe post de vacă Milka. Pe 1-ul loc în What’s NOT plasăm acest TRADIŢIONALISM DE FAŢADĂ, adoptat ca modă doar datorită emisiunilor de genul “Mi-s fata de la ţară” practicat în stil autentic mioritic din goana unui BMW X5, care ridică în goană colbul de pe uliţa satului, zburătăcind găinile din bătătura ţăranilor autentici.
Ce nu poate fi ignorat în aceste vremuri, este viteza fantastică cu care ne invadează, cele mai intime zone ale existenţei, internetul şi, mai nou, tehnologia Cloud. De la servere cu sute de Terrabiţi şi câteva zeci de KW energie consumată în camera serverelor, migrăm rapid la terminale mobile fără memorie foarte mare, dar cu acces la Cloud şi la o mulţime de aplicaţii mobile descărcate în câteva secunde pe orice device mobil. Al 2-lea loc în clasamentul nostru What’s HOT îl ocupă aşadar tehnologia CLOUD. Îţi permite să accesezi oricare din datele tale postate acolo cu un simplu click de pe orice dispozitiv mobil cu conexiune la internet.
Cea mai importantă problemă cu care se confruntă tinerii în ziua de azi este cea legată de orientarea în carieră. Nu-şi găsesc direcţia, nu ştiu ce cale profesională să abordeze, aleargă dupa joburi doar în funcţie de numele companiei şi, evident, după salariul pe care îl vor primi la angajare. Este normal, sunt tineri şi îşi doresc totul acum, repede. Ei văd în jurul lor doar oameni (DEZ)amăgiţi şi frustraţi şi atunci, evident, caută o cale mai scurtă şi mai rapidă spre împlinirea personală şi profesională. Răspunsul la această dilemă de orientare nu se găseşte în numărul de masterate urmate. Prelungirea inutilă a anilor de studiu te privează de cea mai importantă unealtă în slujba prosperităţii şi a fericirii personale: experienţa. Pe locul 2 la categoria What’s NOT în această analiză se situează MASTERATELE FĂRĂ NUMĂR şi culoare pe care tinerii şi copiii noştri le urmează de frică să nu “intre nepregătiţi” în iureşul luptei “democratice” pentru o slujbă sigură şi mai bine plătită. Decât să consumi doi ani din viaţă, fără să mă gândesc la câţi bani cheltui, pentru încă un masterat, mai bine faci voluntariat să afli măcar ce îţi place şi ce nu îţi place să faci.
Antreprenoriatul reprezintă, pentru orice naţiune care se respectă, motorul dezvoltării sustenabile a economiei pe termen mediu şi lung. Nouă ne-a luat mai bine de două decenii să înţelegem asta şi să începem, timid, să facem ceva în această direcţie. Salut cu toată gratitudinea programele antreprenoriale lansate în ultimii ani şi deschiderea tot mai mare a tinerilor pentru participarea la acest gen de programe. Deşi sume considerabile de bani, din fonduri europene, s-au direcţionat către proiecte antreprenoriale destinate persoanelor disponibilizate din diferite industrii, cred că şanse viabile au, în acest context, programele şi proiectele antreprenoriale adresate tinerilor. Pe locul 3 în What’s HOT plasăm programele de ANTREPRENORIAT adresate tinerilor. Orice proiect din care copiii şi tinerii pot învăţa despre cum să lansezi şi să gestionezi o afacere, este o adevarată binecuvântare pentru această ţară plină de oportunităţi, dar blocată de mentalităţile păguboase ale căutării siguranţei financiare, oferite de un regim îngropat deja de peste 20 de ani.
Oricât de bine ţi-ai conduce afacerea şi managementul financiar al business-ului, o “pleaşcă” de câteva sute de mii sau milioane de euro din fonduri europene nu te pot lăsa insensibil. Foarte multe afaceri locale au făcut o adevărată pasiune pentru fonduri europene, plecând de la principiul tradiţional “dacă-i gratis, cu plăcere”. Asta însă nu este neapărat un lucru bun, deoarece mulţi consideră că fondurile europene sunt surse de finanţare alternative atunci când nimeni nu îţi dă bani pentru dezvoltarea afacerii, în timp ce pentru alţii, fondurile reprezintă o sursă de îmbogăţire. După câţiva ani de utilizare, evident ineficientă la nivel naţional, a fondurilor europene concluzia mea este că acestea sunt gândite ca o bonificaţie acordată celor care ar face dezvolta oricum proiectul, cu sau fără acei bani. Pe de altă parte, din experienţa de business de până acum, am învăţat că orice este gratis, până la final te costă dublu. Pe locul 3 la categoria What’s NOT este GOANA DUPĂ FONDURI EUROPENE – fără discernământ şi în lipsa unei predicţii foarte corecte a cashflow-ului, te poate proiecta direct în faliment. Dacă îţi bazezi afacerea doar pe proiecte din fonduri europene, la finalul proiectului vei găsi o piaţă din care nu înţelegi nimic şi clienţi care au uitat că tu mai exişti.
*
Recomandarea în materie de lectură de afaceri este cartea viceguvernatorului BNR, domnul Adrian Vasilescu, “Biletul de ieşire din criză” lansată în Editura Curtea Veche, colecţia Profit. O carte scrisă excelent, extrem de bine documentată cu date statistice şi cu indicaţii pertinente pentru economişti, guvernanţi şi toţi cei interesaţi de ieşirea din actuala criză.
Sursa foto: Revista Bulevard
