Crearea unor experiențe cu impact: Ramona Bratu despre industria divertismentului, CSR și mentorat

_ab_3191

Ramona Bratu, cu cei peste 18 ani de experiență în marketing, brand management și organizare de evenimente, este o figură cheie în industria de divertisment din România. După ce a condus Radio ZU în top și a contribuit la orchestrarea unor festivaluri muzicale majore precum UNTOLD și SAGA, Ramona se află în prezent la conducerea Amazers Nest.

Ca mentor în cadrul inițiativei Women in Music Romania, Ramona este dedicată îndrumării următoarei generații de femei din industria muzicală. În acest interviu, vom explora valorile, rolul divertismentului în societate și viziunea sa pentru viitor, precum și experiența Ramonei în programul de mentorat.

Fie că aspiri la un parcurs în industria creativă sau vrei să îți porți cariera la următorul nivel, nu rata ocazia de a învăța de la lideri din industrie precum Ramona. Înscrie-te în programul de mentorat Women in Music Romania aici.

1. Ce valori personale ghidează abordarea ta față de proiectele de marketing și organizarea de evenimente?

Încrederea, onestitatea, asumarea, curajul, transparența și etica sunt fundamentale pentru organizarea și comunicarea oricărui proiect. In other words, to be true to yourself and true to the brand – aplicat, duce la cursivitate și încredere în fața clientului și cel mai important față de tine. Dacă ai încredere în proiect și îl prezinți onest către public, fără a promite mai mult decât este cazul, clienții îți vor oferi încredere înapoi. Iar în acest mod, proiectele cresc și în fiecare an vei putea adăuga alte elemente și îți vei putea readapta promisiunea de brand. Adăugarea de noutăți, care aduce cu sine bucuria inovării și de challenge într-un domeniu, este exact ceea ce îmi doresc să regăsesc în viața mea profesională.

2. Cum au modelat proiectele de CSR pe care le-ai organizat perspectiva ta asupra rolului divertismentului în societate?

Nevoia de a ajuta cred că e în core-ul meu de când mă știu. Am crescut la un cu totul alt nivel când am avut șansa să fiu în locuri potrivite, în contexte esențiale de business și sociale. Și tocmai cu brandurile din divertisment am creat proiecte mărețe de CSR. Cred cu tărie că orice brand are datoria de a-și găsi aria sau pilonul de a face bine, așa cum recomand mereu clienților mei: tu reprezinți mai mult decât serviciile tale, acel added value vine din binele pe care îl întorci comunității – evident în modul caracteristic ție.

În special în aria divertismentului, care are această mare creștere pe piață în ultima vreme, e o nevoie, dar și o datorie, ca brandurile să se implice activ în a oferi înapoi comunităților o parte din ceea ce primesc: pentru că pot atinge un public numeros, într-un mod simplu, direct și natural.

Un lucru important, nu doar în proiectele de CSR, pe care fie îl poți învăța, fie te naști cu el este: fii modest. A lucra în comunicare nu înseamnă că poți să te lauzi sau să folosești aroganța în forma ta de manifestare, trăsături care, din punctul meu de vedere, sunt mai degrabă dăunătoare și oferă o falsă impresie de încredere în această breaslă. Sunt adepta rezultatelor care vorbesc de la sine.

3. Care sunt viziunea și aspirațiile tale pentru viitorul Amazers Nest?

Încă de la început am visat ca Amazers să fie un loc al profesioniștilor în marketing și comunicare, fără a avea un rang. Singura conduită să fie respectul nu numai pentru proiect, dar și pentru munca fiecărui coleg din echipă – când aduni „amazing” people care se încheagă pe aceeași pânză de păianjen, succesul vine automat – the key are the people în orice proiect. De aici și numele: dacă faci lucruri amazing într-un mod amazing, ești un amazer.

Implicit, o aspirație importantă este: să ne putem pune amprenta pe proiecte reper, sau cu sens, iar noi să fim suportul în procesul proiectelor de a deveni adevărate repere. Recunosc că e un obiectiv activ, singura diferență e că ne-am profilat pe divertisment, în proporție de peste 85%. Cumva a venit natural această poziționare, lucrând în proiecte de media, radio, festivaluri și mai nou, horeca.

O dorință personală translatată în aspirație pentru Amazers e aceea de a ne implica mai mult pe partea cultural-artistică, de a crea un obicei în consumul de divertisment al tinerilor de artă/design/teatru.

4. În ce mod au influențat mentorii pe care i-ai avut în parcursul tău profesional abordarea pe care o ai în îndrumarea altor persoane în industrie?

Major. Toate îndrumările primite de-a lungul carierei mele au fost și încă sunt aplicabile în munca mea de zi cu zi, iar asta pentru că au ca fundament valori în care cred și ca persoană: onestitate, dorință de dezvoltare, determinare. Am învățat să adopt și să mă las ghidată de diverse principii și quotes de tipul „begin with the end in mind”, “where attention goes, energy flows”, “3 soluții de rezolvare la orice problemă” – idei la care s-a adăugat și impulsivitatea asociată cu încrederea nebună de I’M DOING IT – un sentiment ce nu poate fi descris în termeni tactici, dar care a fost firul roșu în realizările mele de până acum. Iar această nebunie frumoasă am preluat-o de la toți mentorii mei – o simt ca pe o Flacără Olimpică 🙂

 

 

5. Care a fost cel mai satisfăcător/valoros aspect al experienței tale ca mentor în cadrul programului Women in Music Romania?

Personal, mă încântă să văd atât de multe femei tinere, în jurul vârstei de 20 de ani, pline de curaj și dorință de a-și câștiga o voce în industrie. Persoana pe care am mentorat-o știe foarte clar de ce a ales această industrie, unde vrea să ajungă și o face cu mare bucurie. E o diferență de percepție și abordare față de Ramona la 20 de ani, deoarece tot parcursul meu profesional a fost mânat de intuiție, de feeling, fără planuri prestabilite. Nu mă plâng, am fructificat fiecare moment prin muncă, dar nu pot trece peste această diferență evidentă și mișto de altfel, care mă poartă de multe ori înapoi la Ramona, la început de carieră și la cum mă simțeam, cum gândeam, ce mă determina atunci. Îmi imaginez ce viitor promițător le așteaptă pe cele din generația actuală.

6. Ce perspective unice aduci în activitatea de mentorat ca urmare a experienței tale vaste în industria divertismentului?

Nu știu dacă ideile mele sunt unice, dar cu siguranță le prezint într-un mod unic și fun. Fiind o persoană dornică să evolueze, am crezut mereu că cel mai inteligent lucru pe care îl poți face atunci când ajungi departe profesional este să nu te oprești din învățat. Trebuie să fii deschis să înveți atât de la mentorii tăi, cât și de la generația mai tânără, și să accepți feedback-ul cu deschidere.

Îmi place, de asemenea, să destind orice situație prin umor, indiferent de diferențele de generație, vârstă sau expertiză. Cred că fiecare dintre noi poate învăța și realiza orice își propune, atâta timp cât motivația este intrinsecă. În acest caz, apare o constanță și o pasiune în procesul de învățare. Te implici activ și încerci, chiar dacă nu știi totul, observând cu atenție „cum se face”.

Și totuși, cheia este să nu uiți să te observi pe tine însuți, să nu te neglijezi și să îți pui întrebări. Este important să verifici constant cu tine însuți ce simți că trebuie să faci. Această auto-reflecție m-a ghidat încă de la începutul carierei mele și m-a adus în punctul în care sunt acum.

7. Există tehnici sau abordări noi pe care intenționezi să le incluzi în activitatea ta de mentorat din acest an?

După experiența primului program de mentorat, mi-am stabilit ca obiectiv să petrec mai mult timp cu mentee-ul. În funcție de personalitatea sa, de cunoștințele actuale și de skill-urile prezente, vom ști cel mai bine cum vom funcționa și ce aspecte din aria marketingului și organizării de evenimente sunt de interes pentru ea.

8. În ce fel consideri că rolul tău de mentor îți îmbogățește propriul parcurs profesional și satisfacția personală?

De fel, sunt un giver și îmi iau energia din a oferi suport, încredere și timp oamenilor din jurul meu și echipelor pe care le-am format în toate proiectele în care am fost implicată. Acum, făcând același lucru în cadrul unui program de mentorat, simt că totul este mai oficial, atestat chiar și de diploma de la final 😉 

Mă bucură atât personal, cât și profesional să interacționez cu mentorii, deoarece, dincolo de întâlnirile din program, putem clădi multe lucruri împreună și fuziona pe noi proiecte. Deși nu înțelegeam de unde aveau atâta răbdare învățătoarele din școala generală, care preluau noi clase de la zero, acum realizez că este o bucurie să fii o mică parte din dezvoltarea unui tânăr. Sau cel puțin să ai ocazia aceasta.

9. Ce impact crezi că au inițiativele precum Women in Music Romania în modelarea viitorului industriei pentru femei?

Cred și sper, mai bine zis, că această inițiativă va pune bazele unei colaborări și susțineri reale – nu doar declarative, ci demonstrate prin acțiuni concrete – între femeile din această industrie. Chiar dacă este o industrie în care există concurență, ca în orice alt domeniu, este important să învățăm să ne susținem între noi, să ne motivăm una pe alta.

10. Cum vezi viitorul marilor festivaluri de muzică și divertisment din România și ce rol te vezi jucând în acest viitor?

Ca orice produs, festivalurile acoperă o nevoie: aceea a petrecerii timpului liber. Nu este vorba doar despre „fun”, ci despre a intra într-o lume care te scoate pentru câteva zile din cotidianul personal. Organizatorii de evenimente care înțeleg asta câștigă jocul.

Festivalurile de muzică sunt într-o continuă creștere și diferențiere; cel puțin la nivel muzical, observ o poziționare din ce în ce mai clară pe piață a celor care sunt aici pentru a rămâne.

În ultimul timp, intră ușor într-un vârtej de crossmedia. Determină trenduri în online, în cultură, se formează păreri care sunt debate-uite la o cafea, sau în social media. Nu mai sunt doar un eveniment – sunt un fenomen, care formează păreri, idei, diferențe sociale. Cred că, dincolo de muzică, festivalurile au puterea de a crea comunități conduse de diverse valori, de a cultiva obiceiuri frumoase, de a educa și de a schimba vieți, atât ale celor care lucrează în această industrie, cât și ale celor care participă la festivaluri.

Îmi place să cred că festivalurile pot fi o lume în sine: o lume în care vrei să trăiești zi de zi, nu doar câteva zile pe an. Un loc de bucurie, acceptare și prietenie, unde poți întâlni întâmplător persoane pe care le admiri și îți dai seama că sunt la fel ca tine, motivate de aceleași pasiuni. La festivaluri, poți întâlni persoane faimoase din diverse domenii – actori, sportivi sau personalități din media – care se transformă în DJ-ii pe care îi descoperi și continui să îi asculți acasă, sau în mașină. Festivalurile reprezintă un loc în care artiști din diverse medii se întâlnesc cu oameni cu gusturi muzicale variate, se conectează și creează împreună.

La festivaluri mereu mergi deschis, autentic, curios, curajos ca look, pentru că it’s a safe place to express yourself. Dar apoi te întrebi: de ce să nu păstrezi asta un an întreg? Unele festivaluri din România construiesc o lume pe care o poți accesa în fiecare zi din an. Această lume este în tine, așa cum festivalurile nu ar fi nimic fără oameni.

Cât despre mine, în fiecare zi mă expun unor situații noi, rolul m-a găsit întotdeauna și poate varia de la un festival la altul, de la un proiect la altul. E important să (mi-l) fac bine și să mă simt împlinită at the end of the day.