Alexandra Stoica este inginer de instalaţii, absolventă a Facultăţii de Construcţii şi Instalaţii şi absolventă de studii postuniversitare de EMBA (Executive Master in Business Administration) la Universitatea din Viena. Consideră că frica de eşec este unul dintre principalele piedici pentru cei care vor să meargă pe calea antreprenoriatului şi le îndeamnă pe femeile care vor să înceapă o afacere să fie lipsite de inhibiţii şi să pornească la drum cu încredere în ele.
Care sunt atuurile pe care trebuie să le aibă o femeie antreprenor?
Aș începe prin a o cita pe Coco Chanel, ea fiind o reprezentantă de succes a ceea ce inseamnă antreprenoriatul feminin, preț de un secol : „My life didn’t please me, so I created my life”.
În consecință consider calități indispensabile pentru o femeie antreprenor: voința, viziunea, dorința de a experimenta și a de a crea ceva nou și mai presus de toate – lipsa inhibițiilor și a fricii de eșec.
Cum găsiți echilibrul între business/carieră și familie?
Precum legile fundamentale ale cineticii – adică „echilibru instabil”. Cred că aceasta derivă foarte mult și din trăsăturile tradiționaliste ale societății românești, care consideră încă faptul că pricipalele atribuții ale femeii sunt să aibă grijă de gospodărie și de copii.
Practic, în dulcea noastră societate românească, o „femeie implinită” are o familie și o gospodărie frumoasă, iar un „bărbat împlinit” are o familie frumoasă și o afacere prosperă sau un loc bun de muncă. Cred că este timpul să extindem puțin aceste concepții și pentru publicul feminin.
Ce sfaturi ați da femeilor care vor sa înceapă un business?
Sfaturile sunt subiective, dar foarte important pentru o viitoare femeie antreprenor este încrederea în sine și creativitatea.
Încrederea în sine te ferește de frica de eșec, care este unul din principalele motive pentru care antreprenorii evită să părăsească un loc mai călduț de muncă pentru a începe o afacere pe cont propriu. Ca atare lipsa încrederii în reușita proprie poate fi principalul inhibator – pe care orice antreprenor trebuie sa-l depășească.
Creativitatea este absolut necesară pentru identificarea acelor idei de afaceri sau segmente de piață care nu au fost incă abordate de către masa largă a antreprenorilor. Sunt deja supercunoscute pe piață cele 2 strategii de marketing :
RED OCEAN – în care alegi să activezi pe o piață existentă, stabilă, care deja și-a stabilit marjele și liderii. Pătrunderea și menținerea ca antreprenor pe această piață este extrem de dificilă și plină de sacrificii și se axează pe marje reduse de profit la o calitate cât mai bună a produselor livrate.
BLUE OCEAN – în care practic îți creezi propria piață prin idei și produse inovative, dar necesare. Concurența este foarte redusă sau chiar inexistentă și antreprenorul respectiv se poziționeaza ca și lider de piață. Marjele de profit, sunt desigur mult mai atractive, dar pentu aceasta este necesară inovația, deci creativitatea.
***
Alexandra Stoica este manager executiv la Transylvania Energy Cluster (TREC) şi cofondatoare a companiei de Antreprenoriat în Instalaţii Das Engineering Grup, în cadrul căreia ocupă poziţia de director executiv.
Îi plac competiţiile, drept pentru care poziţia în care se află în acest moment i se potriveşte perfect: „o femeie în construcții = o femeie într-o lume a bărbaților”.
Pe lângă acestea, Alexandra este pasionată de sustenabilitate şi de domeniul eficienţei energetice, iar în prezent se numără printre puţinii BREEAM INTERNATIONAL ASSESORS din ţara noastră.
Se implică activ în acţiunile şi proiectele derulate de RoGBC (Romania Green Building Council) în România, prin campaniile EcoBiBlioteca și Greening our Workspace. De asemenea, coordonează proiecte naţionale de anvergură, a căror importanţă şi inovaţie a fost recunoscută şi apreciată prin diferitele distincţii oferite de organismele specializate atât din ţară, cât şi internaţionale.