Mihai Stănescu: „Un coach nu are nici un fel de secret, de poţiune magică sau de piatră filosofală”

Pe Mihai Stănescu l-am cunoscut în urmă cu mai bine de șase ani, și mi-a fost recomandat atunci ca fiind „cel mai important coach din Romania”. De atunci și până azi, Mihai confirmă constant această caracterizare clară, concisă și de impact. În preajma „Serii de coaching” de la Cluj, l-am răpit pe Mihai preț de câteva minute pentru a-mi răspunde la unele întrebări despre coaching.

Ce este şi mai ales ce nu este coachingul?

Pe scurt, coaching-ul face elegantine punct ro mihai stanescudiferenţa dintre un bun profesionist şi un campion; extinde ariile de competenţe, la nivel practic pentru manageri şi lideri; face trecerea la o poziţie superioară de management; îţi dezvoltă afacerea prin asumarea statutului de conducător de business; îţi crează un echiibru şi o inteligenţă emoţională în situaţii critice şi îmbunătăţeşte deciziile şi construieşte alternative în situaţii de presiune maximă.

Coaching-ul este un mod de a gestiona oamenii şi resursele, nu un instrument sau un set de tehnici folosibile în planificare, delegare sau rezolvarea unor probleme.  Coaching-ul reflectă un mod diferit de a privi oamenii – mult, mult mai optimist decât majoritatea dintre noi sunt obisnuiţi să o facă – şi de a ne raporta la rezultatele lor.

Recomand un exemplu clar, de Oscar chiar, şi anume filmul ,,The King’s Speech’’. Ce m-a uimit pe mine este relaţia dintre cei doi protagonişti principali, încă de la debutul ei. Practic, ceea ce fac unul cu celalălt este coaching în cel mai pur sens al cuvântului. Climat de egalitate, ascultare profundă, întrebări care îi scot din confortul statutului şi al modului cotidian de relaţionare, provocările neaşteptate şi umorul spontan, totul mi-a fost de o familiaritate suspectă!

Trebuie să înţelegi foarte clar ce e şi ce nu e coaching. Si cât de distinct este coaching-ul de training, consiliere, învăţare, consultanţă, psihoterapie sau alte abordări. Fără acest gen de înţelegere, nimeni nu va şti niciodată dacă oferă coaching sau altceva. Deja ştiu o mulţime de firme de training care oferă un fel de mini-formare în coaching, care … e tot training. Adică înveţi să faci un fel de training individual combinat cu o consiliere intuitivă. Şi asta înseamnă un singur lucru: nu vei avea rezultatele care sunt vestite pentru coaching!

Cum ne poate ajuta un coach în afacere?

Coaching-ul este un mod rapid și extrem de eficient de a-ți atinge ținta. Un coach operează cu parametri clar definiți. În momentul stabilirii obiectivelor și alcătuirii planului de atac, clientul stabileşte, alături de coach, etapele și repartizarea lor temporală. Nu există confuzie în ceea ce privește elementele „ce” și „când” – acțiunile sunt clare, iar timpul pentru atingerea obiectivului este stabilit de comun acord și respectat apoi întocmai. Din acest motiv, rezultatele sunt întotdeauna măsurabile, chiar de la ședință la ședință. De asemenea, frecvența ședințelor este stabilită tot de comun acord, în funcție de obiectivele avute în vedere. De obicei, obiectivul final este împărțit în obiective mai mici – le numim performative – de al căror succes depinde succesul obiectivului final.

Cum ne poate ajuta un coach personal, ce rezultate putem viza?

Ȋn România, putem garanta un ROI de 150% în cazul coaching-ului personal, unul de 1.000% în cazul antreprenorilor şi IMM-urilor. Calculăm ROI atunci când vorbim de coaching 1 la 1 sau coaching de echipă. Conform unui studiu al Association for Coaching (din 2004), ROI-ul pentru un program desfăşurat pe 10 luni (ce a constant în 6 întâlniri cu o echipă de management ce avea un impact asupra board-ului companiei în care activa de peste un milion euro), după doar 2 luni, a fost de 750%. Dacă vorbim de coaching 1 la 1, acelaşi studiu atestă faptul că după o perioadă de 24 luni (cu 12 întâlniri), clientul, CEO al unei companii, având peste 40 ani şi familie,  ROI-ul a fost de 800% (materializat prin plecare de la birou la 6 p.m, construirea planurilor, 5 la număr, pentru prevenirea unei crize interne, păstrarea biroului curat, fără hârtii).

Cum/când alegem un coach?mihai stanescu 1

 Știi că ai nevoie de coaching atunci când ți-ai propus să faci performanță și ești hotărât să fii de fiecare dată și mai bun, dar simți că ceva nu se așează firesc pe făgaşul lui. Ai nevoie de coaching atunci când ai mentalitatea unui campion și tot ce îți lipsește este soluția care face diferența dintre încercare și reușită.

Nu există momentul ideal pentru coaching – mai bine zis, există mai multe momente ideale. Startul unei noi afaceri și intrarea în lumea antreprenoriatului, avansarea pe o poziție ierarhică superioară în cadrul unei companii, identificarea unei noi oportunități de piață și decizia de a o valorifica, îmbunătățirea abilităților manageriale, gestionarea unui nou proiect, stimularea echipelor, decizia de a ocupa poziția de lider pe piață – toate acestea se înscriu în categoria „momente ideale”. Iar lista rămâne deschisă. Obiectivele sunt personalizate, după chipul și asemănarea clientului.

Din experienţa mea, majoritatea firmelor plătesc pentru contractele de coaching în care sunt implicaţi managerii proprii şi echipele acestora. Însă sunt şi mulți oameni de afaceri care „vin singuri” şi plătesc din propriul buzunar, chiar dacă firma nu le mai oferă această posibilitate. Beneficiile măsurabile ale unui program de coaching trebuie să fie de cel puţin 2-3 ori suma investită. Altfel, îţi dai seama că dai banii degeaba!

De ce seară de coaching?

Puţini dintre voi ştiu că în 2003, când am ales numele companiei de coaching pe care am înfiinţat-o – RoCoach -, am ales şi un logo. Imaginea s-a schimbat, în timp.

Însă cuvintele au rămas aceleaşi: “Manage your excellence“. Atunci ca şi acum aceste cuvinte îmi evocă un îndemn care ar fi frumos să ne preocupe pe toţi: fiecare dintre noi avem măcar un lucru, o calitate, un atribut care atinge excelenţa. Odată gestionat, acest lucru poate deveni un fel de far care ne luminează întreaga viaţă. Clienţii mei ştiu acest lucru. Ȋmi face o plăcere deosebită să lucrez cu top management şi middle management, precum şi cu echipele lor. La fel de bine pot lucra şi cu CEO-ul companiei, managerul general, antreprenori din diverse domenii sau coach aflaţi la început de drum ce au nevoie de îndrumare.

Din dorinţa de a interacţiona cât mai mult cu diverşi oameni, am decis să ţin “Serile de Coaching”, un eveniment cu o frecvenţă lunară şi  o durată de 4 ore. Bazate pe o structură dialogală informală, acestea vor acoperi subiecte des întâlnite în viaţa personală şi profesională a tuturor, luând însă în considerare şi preocupările punctuale ale participanţilor.

Prin aceste întâlniri, ne dorim să creăm o comunitate de oameni care învaţă să gândească deschis şi aplicat, gestionându-şi cât mai corect şi concret atât viaţa personală cât şi pe cea profesională. Fiindcă împreună lucrurile devin mai simple.

Întâlnirile sunt deschise atât profesioniştilor care caută răspunsuri la întrebări ce ţin de eficienţa activităţii lor sau soluţii la probleme care le par de nedepăşit, cât şi celor aflaţi la început de drum profesional şi simt nevoia de ghidare şi clarificare a ceea ce au în faţă. De asemenea, toţi cei care doresc să afle mai multe despre coaching pot găsi în cadrul acestor întâlniri cel mai bun exemplu de practică.

Este un trend ca toată lumea să devină coach, este asta o meserie simplă?

Deşi este un fenomen “la modă”, deşi există deja asociaţii profesionale de coaching şi în România, deşi sunt şcoli şi programe de top pentru învăţarea de abilităţi de coaching, deşi informaţia a devenit uşor disponibilă şi în acest domeniu, totuşi persistă o neînţelegere majoră cu privire la ceea ce face un coach: marea majoritate a oamenilor care pot beneficia de coaching – personal, profesional, de business sau carieră – înţeleg că întâlnirile cu un coach sunt echivalentul unui tratament psihologic. Sau a unei “magii”, în care coach-ul face ceva cu tine şi devii ultraperformant. Sau că un coach posedă nişte secrete despre dezvoltarea şi evoluţia ultra-rapidă a oamenilor, pe care le va împărtăşi cu tine pe un preţ destul de piperat.

Există “coach-i” autodenumiţi sau care au citit/ascultat un curs de aşa-zis coaching şi se aventurează să ofere servicii în această direcţie. În continuare, mulţi psiho-terapeuţi şi consilieri psihologici cred că ştiu să facă coaching şi îşi încurajează clienţii să plătească un serviciu pe care ei îl oferă fără o pregătire profesională în domeniu. În continuare avem consultanţi care au sesizat oportunitatea de a-şi re-brandui serviciile drept “coaching”, ba chiar targetându-le către segmente foarte specifice de piaţă. De exemplu, anul acesta am întâlnit mai mulţi medici care fac training în industria proprie, training pe care îl califică drept coaching.

Nimic mai fals. Un coach nu are nici un fel de secret, de poţiune magică sau de piatră filosofală. Mai mult decât atât, dacă nu accepţi că problemele cu care te confrunţi pe drumul către visul tău sunt, de fapt, semne clare asupra a ceea ce ai de îmbunătăţit la tine ca să reuseşti, pur şi simplu nu ai nevoie de un coach.

O pregătire temeinică în domeniul științelor care studiază omul și dimensiunile sale culturale și psihologice, alături de analiza și înțelegerea profundă a pieței și fenomenelor economice sunt absolut necesare pentru practicarea coaching-ului de calitate. Desigur, pregătirea obținută în cadrul școlilor renumite de coaching are rangul de sine qua non. De asemenea, apartenența la organizații precum Federația Internațională de Coaching, Consiliul Internațional de Coaching sau Asociația Internațională a Specialiștilor Business Coach este dovada unei pregătiri profesionale solide, ghidat de un Cod Etic Profesional şi un Standard Profesional.

Sursa foto: elegantine.ro