Are doar 23 de ani și chiar dacă sună a clișeu, mi-a amintit de mine la vârsta lui. E un tânăr activ, creativ și cu multă energie pozitivă. Vrea să dea mai departe ceea ce primește, asta m-a impresionat cel mai mult la el. Vă invit să îl “descoperim” împreună pe Andrei Mutu, fondatorul comunității I love Cluj.
Cât de mult iubești Clujul? Ce înseamnă asta pentru tine?
Atât de mult incât mi-am rupt câțiva ani din viață ca să dezvolt un proiect frumos pentru clujeni și pentru cei care au avut o experiență în acest oraș. De altfel, Cluj este pentru mine o stare de spirit și un loc pe care încă îl mai descopăr. Sper ca I Love Cluj să devină ceea ce îmi doresc eu în urmatorii 4-5 ani.
Pentru mine orașul e locul unde am decis sa îmi petrec tinerețea, iar la bătrânețe vreau sa locuiesc pe unul din dealurile de lângă Cluj.
Ai reușit să catalizezi o comunitate întreagă în jurul unei idei. Simți vreo responsabilitate față de această comunitate?
Mă bucur că I Love Cluj este perceput ca o idee. Îmi doresc ca membrii comunității să perceapă ideea I Love Cluj ca pe ceva simplu care reprezintă tot ce este frumos în oraș, de altfel prima valoare a proiectului este simplitatea, chiar dacă suntem prezenți pe mai multe medii și în spate este ceva complex, îmi doresc să fim coerenți și să respectăm anumite principii.
Legat de responsabilitate, o simt față de mine și față de oamenii apropiați din jurul meu, pentru că mi-am început cariera cu acest proiect și mi-am asumat anumite riscuri, însă mai există și o anumită responsabilitate legată de respectarea misiunii și valorilor acestui proiect, care nu se mai pot schimba semnificativ.
Însă nu trebuie uitat faptul că proiectul este o ințiativă privată, începută de un student care și-a imaginat un concept sub care oamenii să empatizeze și să se regăsească.
Probabil mulți se întreabă; „cum reușește un om să adune 100 de mii de like-uri pe Facebook?„. E adevărat că like-urile nu au venit pentru un cont personal, dar știm și că există multe comunități care nu trăiesc atât de intens viața de pe rețelele de socializare. Sunt clujenii altfel? Ce au în plus?
Nu am avut nici o “rețetă magică”. Cred că cel mai important lucru a fost perseverența și faptul că nu ne-am diluat mesajul și am respectat conceptul încă de la început. Un alt aspect a fost faptul că mereu încerc să fac lucrurile “by the book” și probabil a contat și acest aspect. Un alt aspect interesant este că aceste like-uri au venit în mod natural fară promovare, în momentul în care am început proiectul nu cunoșteam aproape pe nimeni din Cluj. La început nu m-am concentrat prea mult pe like-uri și acum nu mai contează atât de mult, mai important este ce se întâmplă în această comunitate și cum putem crește numărul de “engaged users”.
Ceea ce cred eu că au clujenii în plus, este că sunt mai dornici să primească informație de calitate. Cred că ne-am săturat să vedem mereu oameni care doar vorbesc și nu fac nimic concret. De la început am dorit să scot în evidență lucrurile bune din Cluj, fie că este vorba de un loc, o persona,un proiect sau un eveniment.
Ești foarte tănăr. Faci multe lucruri pentru o persoană de vârsta ta. Ce te mână în luptă?
Îmi place să construiesc și vreau să las ceva în urma mea. Am început de mic să citesc multe articole despre oameni de afaceri, sportivi, poeți, arhitecti care au realizat ceva și astfel mi-am creat un mediu care m-a îndemnat la o continuă învățare. Nu știu dacă este bine acest lucru pentru că îmi rămâne foarte puțin timp pentru mine, însă sper să ies repede la pensie.
De ceva timp am început să înțeleg cum funcționează lucrurile la noi și mă mână în luptă dorința de a demonstra că putem schimba ceva la noi în oraș. Această dorința e tot mai puternică de la an la an.
În ce stadiu e proiectul ilovecluj.ro?
Aș putea spune că site-ul, așa cum l-am gândit inițial, este un eșec însă nu este așa pentru că am înteles mai bine partea de online și mi-am dat seama că dacă aș fi lansat acest site ar fi fost o investiție pe care nu aș putea să o susțin. Proiectul este special pentru că s-a dezvoltat puternic în primul rând pe o rețea socială nu invers cum se întâmplă cu majoritatea proiectelor din online, de aici vine challenge-ul.
Momentan, am renunțat la varianta ințială care presupunea mult text și jurnaliști. Pregătesc un alt concept care se va axa pe vizual, în care doresc să redau emoțiile zilnice pe care le trăiesc locuitorii acestui oraș.
Energia canalizată este acum pe partea de shop, unde îmi doresc să stabilim o expriență legată de produsele I Love Cluj care se vor dezvolta treptat.
Câteva cuvinte despre echipa I love Cluj.
Poate pare greu de crezut pentru unii, însă nu există o echipă în sensul clasic. Nu am dorit acest lucru pentru că vroiam eu să cunosc direcția acestui proiect. Pot spune că am mulți parteneri cu care colaborez și voi povesti despre ei la momentul oportun. Săptămâna viitoare voi începe o campanie de recrutare și sper astfel să implementăm ideile și mai rapid.
Dacă ar fi să alegi cinci branduri care te definesc, ele ar fi…?
Aș vrea să îți spun 5 branduri la care aspir pentru că încă sunt în perioada de formare și sper ca pe viitor să mă identific și mai bine cu ceea ce reușesc să transmită aceste branduri. Aceste branduri au devenit pentru mine lovemarks, bazate pe cele doua coordonate: respect si iubire.
Încep cu Apple, poate cel mai cunoscut brand de la care am învățat despre simplitate, coerența și a crede în ceva diferit care poate să aducă un plus în viețile multor oameni. Îmi place mult brandul si omul Ralph Lauren care a reușit să își împlinească visul și să transmită prin produsele sale un mod de viață care s-a asociat foarte bine cu “american dream”. Starbucks este un brand care mă face să mă simt ca și acasă pentru că au creat o experiență unică.
Un brand personal pe care îl apreciez foarte mult este cel al domnului Ion Țiriac care a reușit prin brandul Tiriac Holding să își identifice business-ul cu propriul său brand și să se asocieze cu branduri consacrate din Europa.
Și închei cu un brand din Cluj, Banca Transilvania care reprezintă câteva din valorile pe care încă le mai regăsim în Transilvania: bun simț și perseverență.
Ar mai fi multe de zis și vreau să îți recomand să creați o sectiune pe site despre brandurile urbane
Ce ai lua cu tine din Cluj dacă ar trebui să te muți pe o insulă pustie?
Aș lua cu mine câțiva oameni valoroși din Cluj: arhitecti, constructori, pictori, designeri și, ca să nu fiu singur, una dintre fetele frumoase pe care clujul le are 🙂 . Cu acești oameni cred ca aș putea construi acolo o parte mică din Cluj.
Lăsând glumele, dacă aș părăsi orașul, mi-ar lipsi mult aerul interbelic din centru, pista de alergat din parcul Iuliu Hațieganu, duminicile liniștite din cartierul Andrei Mureșanu, evenimentele culturale si sportive la care particip, oameni pe care i-am cunoscut și potențialul pe care acest oraș îl are.
Cum arată Clujul tău de peste 20 de ani?
Primarul din Bogota spunea că într-o ţară bogată nu oamenii săraci își permit mașini scumpe, ci oamenii bogați folosesc mijloace de transport în comun. Văd un sistem de transport în comun bine pus la punct, în care să faci maximum 5 minute între centrul orașului și celelalte cartiere. Mai văd dărâmate toate blocurile comuniste din Mănăștur, Mărăști și construite blocuri cu maximum 4 etaje și alei pline cu iarbă pe unde poți merge desculț dacă vrei, un centru istoric fără mașini și cu multe clădiri, restaurate, blocuri cu acoperisuri pline de iarbă, centre de cercetare pentru doctoranzi.
Tot peste 20 ani, aș vrea să văd mulți oameni relaxați care zâmbesc pe stradă, că există mulți tineri „plecați” care au succes pentru că s-au întors să construiască ceva în oraș, un oraș în care, dacă mergi pe stradă, să nu poți face distincția între un milionar și un om de rând, un oraș în care dacă vrei să începi ceva, să găsești la îndemnă resursele, un oraș vizitat de europeni, un aeroport din care să poți zbura direct în New York sau Tokyo.
Și mai văd o echipa dedicată care să dezvolte și mai bine I Love Cluj.