Antreprenoriat clujean, premiat internaţional

Pentru că primăvara este anotimpul renașterii, al noului, este anotimpul în care peste tot în jurul nostru observăm mai multă culoare și parcă mai multă energie, vă voi prezenta două business-uri ingenioase și utile, în spatele cărora se află oameni tineri, la început de drum. Aceste două afaceri au fost printre cele şase premiante ale unui târg de finanţare care s-a desfăşurat la Sofia, la începutul anului.

Cei care mă cunosc știu că experienţa mea profesională se împarte între zona de vânzări şi cea a finanţelor personale. Cele două afaceri sunt prezente exact pe cele două zone de interes.

[versus]
[stanga]
Prima idee de business pe care vreau să o prezint are legătură cu ceea ce înseamnă excelenţa în vânzări, customer care și customer experience. Este vorba despre TxtFeedback, o platformă online și via SMS care permite clienților unei afaceri prezentă în offline să pună întrebări sau să semnaleze nereguli, iar compania are posibilitatea de a răspunde acestor solicitări în timp real. O metodă inovativă de a crește interacțiunea business-urilor cu clienții lor.

echipa_TxtFeedbackFondatorii TxtFeedback, Dragoș Andronic și Bogdan Oros, se cunosc din clasa a VI-a, au absolvit același liceu, aceeași facultate, au fost colegi de cameră timp de câțiva ani, și împărtășesc aceeași pasiune pentru tehnologie.

[/stanga]
[dreapta]
O altă idee de business care prinde contur și care, din punctul meu de vedere, va fi tot mai apreciată, este UseTogether.com, o altă platformă online care își ajută membrii să facă între ei schimburi, împrumuturi și donații de obiecte și servicii. Echipa s-a format la Startup Weekend Cluj 2012, iar ideea lor este în concordanță cu principiile mele asupra consumerismului și asupra achiziționării de obiecte utile pentru o perioadă limitată. Oamenii din spatele acestui proiect sunt tineri curajoși, muncitori, care își propun să schimbe o mentalitate puternic încetățenită: consumerismul. Despre ei puteți afla mai multe aici.
[/dreapta]
[/versus]

Ce m-a surprins pe mine este de fapt noutatea acestor idei și capacitatea lor de a fi implementate la nivel global.

[versus]
[stanga]
Ideea TxtFeedback a venit din experiența noastră personală. Ni s-a întâmplat să fim într-un magazin și să vrem să raportăm fie lipsa unui produs pe care vroiam să-l cumpărăm, probleme pe partea de customer service sau să avem nevoie de ajutorul unui angajat al magazinului. Nu am găsit modalități simple de a informa managementul asupra acelor aspecte și în același timp de a primi răspunsurile pe care le căutam cât timp ne aflam în magazin. Pe de altă parte, discutând cu managementul diferitelor companii din retail și HoReCa, ne-am dat seama că ei nu au informații referitoare la ce gândesc clienții lor atunci când sunt în magazin. Astfel TxtFeedback aduce cele două probleme împreună, fiind și o modalitate de rezolvare a lor. Companiile primesc informații de la clienți precum și rapoarte privitoare la problemele clienților în magazine, iar clienții primesc informațiile de care au nevoie în timp real”.

[/stanga]
[dreapta]

Vlad Miron si Mircea VdanVictor Miron, unul dintre fondatorii UseTogether.com (alături de Mircea Vădan) spune că ideea i-a venit urmărind un TED Talk despre consum colaborativ: “am căutat o astfel de platformă pentru a o folosi. Negăsind-o am prezentat ideea la Startup Weekend și am format o echipă. Vrem să creăm o comunitate în jurul valorilor de consum colaborativ, încredere între oameni și contribuție la comunitate. Pașii în dezvoltare sunt îmbunătațirea platformei online și creșterea numărului de orașe în care vor exista  comunități UseTogether active”.
[/dreapta]
[/versus]

Aportul adus este unul necesar, care mai mult că sigur va fi exploatat și adus la un nivel cu mult peste cel actual.

[versus]
[stanga]

TxtFeedback are rolul de a diminua distanța dintre clienți și managementul unui business “între cei care au o problemă și cei care pot face ceva în privința asta, și totul într-un mod interactiv și rapid. De aceea proiectul nostru de suflet este Txtfeedback la Primăria Cluj-Napoca (și serviciile conexe), un mod simplu prin care cetățeanul poate afla la ce ghișeu trebuie să meargă, poate da feedback despre calitatea serviciilor, totul printr-un simplu SMS (sau prin scanarea unui QR code în cazul smartphone-ului)”. Deși serviciul este încă în faza de început, echipa TxtFeedback se concentrează acum pe dezvoltarea segmentului de clienți corporate și pe extinderea business-ului în alte țări. “Vrem să dăm un exemplu comunității de programatori din Cluj, să arătăm că se pot gândi și implementa din Cluj și business-uri globale, nu doar companii de outsourcing.

[/stanga]
[dreapta]
Echipa UseTogether.com  și-a propus să-i  ajute pe oameni să contribuie la comunitate cu ceea ce au deja: “contribuția la comunitate este una din valorile noastre fundamentale și considerăm că o promovăm și o hrănim prin activitatea noastră online (platforma) și prin cea offline (evenimentele noastre). Consumul colaborativ îmbunătățește calitatea oamenilor și prin faptul că-i ajută să economisească bani, să protejeze natura folosind resursele într-un mod mai sustenabil și să cunoască alți oameni cu valori și pasiuni similare”.
[/dreapta]
[/versus]

Chiar dacă ambele servicii au aplicabilitate în mediul offline, fără o prezență online dezvoltarea unor business-uri globale ar fi cu mult mai dificilă și de durată.

[versus]
[stanga]
Nu ar fi posibil să ne dezvoltăm afacerea în absența mediului online. Avem clienți din toată lumea ce ajung la noi pe motoarele de căutare, avem distribuitori ce ne-au găsit căutând servicii ca ale noastre în cealaltă parte a lumii, și toate astea datorită unei bune prezențe în mediul online” (Bogdan Oros, TxtFeedback).

Pentru cei de la TxtFeedback, eficientizarea relației client-business este doar o unealtă pe care o oferă, “dar o unealtă nu garantează îmbunătățirea experienței pe care o are clientul (acel customer experience). Un business trebuie să facă eforturi active la toate nivelurile dacă dorește să se apropie de clienți. De aceea între noi și clienții noștri încercăm să construim un parteneriat, în care toată lumea investește, scopul final fiind clienții mulțumiți și fideli. Aceasta presupune muncă, e ușor să cumperi o unealtă, dar cere efort să înveți să o utilizezi cu folos.”

[/stanga]
[dreapta]
Cât despre provocări, “faptul că noi [UseTogether] promovăm alte valori decât ceea ce vedem în societatea de consum și faptul că este nevoie de o schimbare de mentalitate – acestea sunt provocările cele mai dificile”.
[/dreapta]
[/versus]

Iată două business-uri diferite, dar care au în spate oameni tineri, oameni care își doresc o schimbare în bine pentru cei din jurul lor. Ideile și inițiativele lor sunt lăudabile, curajul și munca depusă se vor transforma în perspective promițătoare pe viitor. Din punctul meu de vedere, asta înseamnă primăvara în business: idei ingenioase, echipe tinere, motivate și muncitoare, care vor să contribuie la îmbunătățirea comunității.

Mult succes le doresc și sper ca utilitatea lor să fie apreciată și folosită la capacitate maximă.