Irina Arsene, CEO Mindit: „Eu cred că sunt în domeniul resurselor umane de când mă știu”

irina arseneUn alt speaker ce va fi prezent la HR Summit este Irina Arsene, CEO Mindit, prima și singura firmă din România care face background screening. Este mândră că e din România, şi-a dat seama din timp că are potenţial de manager, iar prin compania sa ajută la creşterea onestităţii în mediul business.

De la Automatică la Marketing şi apoi management şi directorat. Care este traseul, mai pe larg?

Am mers la facultatea de Automatică și Calculatoare, deși visam să ajung reporter, îmi imaginam deja cum a doua facultate va fi cea de Jurnalism. Întâmplător am ajuns să mă angajez că programator la sfârșitul anului doi, mi-a plăcut foarte tare și așa a început cariera mea în IT . Câțiva ani mai târziu m-am alăturat echipei Computaris, unde spre norocul meu alții au observat repede că lucrez bine cu oamenii și că am potențial de manager.

După un an conduceam deja echipe numeroase, diversificate cultural, și proiecte complexe. Pașii următori au venit natural, am făcut și un MBA cu specializare în Marketing pe vremea când rolul meu executiv era cel de Chief Sales and Marketing Officer. În paralel jucam și rolul de General Manager pentru sucursala din România. Când mi s-a oferit ocazia, am cumpărat acțiuni de la compania-mamă. Un pas important în carieră a fost când m-am alăturat Board-ului din UK, fiind și Director certificat de către Iod Londra (Institute of Directors). Împreună cu ceilalți acționari am vândut compania și, încurajată de clauza de non-compete, am devenit antreprenor în HR. M-am gândit să îmi iau o încercare pe măsură abilităților dobândite, așa că mi-am propus să schimb România în bine, crescând nivelul de onestitate în mediul de business.

Iar mai pe scurt, care era visul tău de carieră, când erai mică?

Visam să devin ambasadoare a României într-o ţară din vest, în sensul strict al cuvântului, asociat politic. Evident că habar nu aveam ce presupune acest rol (nici acum nu ştiu prea clar). Dar sunt un fel de ambasador,  cu toţii suntem! Am avut şansa să călătoresc foarte mult pentru business şi întotdeauna am spus cum mândrie că sunt din România.

Cum e să lucrezi atât de mult cu oamenii, să-i coordonezi? Care sunt avantajele şi dezavantajele unei astfel de funcţii?

Să lucrez cu oamenii a fost lucrul care mi-a plăcut cel mai mult în cariera mea. Poate pentru că de cele mai multe ori, eu am asociat succesul cu o echipă funcțională. Cred că fiecare are o definiție proprie a succesului, care se modifică în funcție de etapele din viața noastră. De multe ori, definiția mea a fost legată de numărul oamenilor care mi-au mulțumit că i-am ajutat să devină mai buni în profesie. Și mă bucur tare mult când văd oameni cu potențial și reușesc să îi ajut, să le ofer cadrul în care să se dezvolte frumos.

Oamenii sunt diferiți -€“ ce bine, altfel ne-am fi plictisit unii de alții și noi de noi înșine!

Frumusețea, dar și provocarea când lucrezi cu oamenii este să știi cum să le adaptezi rolurile astfel încât să aibă productivitate maximă, respectându-i în același timp ca indivizi și oferindu-le sprijin la nevoie.

irina arsene 1

Ai înfiinţat prima companie de background screening de la noi din țară: Mindit Consulting. De unde a pornit totul şi cum te-ai decis să îmbrăţişezi şi domeniul resurselor umane?

Eu cred că sunt în domeniul resurselor umane de când mă știu. Suntem 4 frați, așa că am învățat încă din copilărie cum stă treaba cu echipa și cu comunicarea. Iar când conduci o firmă de servicii, chiar dacă în IT -€“ este tot despre resurse umane!

Când m-am decis să pornesc pe calea antreprenoriatului, am ales un domeniu care-mi era drag, de suflet, și care totodată nu contravenea cu clauzele de noncompetitivitate care au rezultat în urma funcției pe care o aveam când am ieșit din IT. Am observat o nișă care nu era acoperită și am importat un model de business din străinătate. Așa a apărut Mindit – prima și singura firmă din România care face background screening.

Pentru cei mai puţin documentaţi, ce face, mai exact, o companie de background screening şi care sunt cele mai întâlnite cerinţe?

Background screening-ul este un instrument de gestionare a riscurilor interne care te ajută să porneşti într-o relatie angajat – angajator bazată pe onestitate şi încredere. Se verifică informaţiile din CV-ul candidatului legate de educaţie, angajatori anteriori, dar şi prezenţa în media şi pe relaţiile de socializare sau istoricul legal, într-un mod transparent şi etic, cu acordul prealabil în scris al candidatului, folosind doar surse directe. În SUA şi Anglia background screening-ul reprezintă o industrie foarte bine definită, implementată şi reglementată. Practic, în SUA sunt situaţii excepţionale angajările în care nu se apelează la Background check – verificându-se inclusiv identitatea. La noi în ţară cel mai adesea clienţii ne solicită, pe lângă verificarea experienţei profesionale şi a studiilor, să colectăm şi referinţe despre candidat. Avem un pachet prin care colectăm referinţe folosind alte surse decât persoanele sugerate de candidat astfel încât să asigurăm o perspectivă de 360˚ asupra candidatului.

Unul dintre scopurile MINDIT e creşterea onestităţii în mediul de business. Care crezi că e situaţia la noi în ţară?

Cred cu tărie că onestitatea e cheia relațiilor personale și profesionale de durată. Onestitatea trebuie să existe însă de ambele părți și prin background screening se poate gestiona la nivelul companiei. Angajatorul știe de la început cât de dispus este angajatul să distorsioneze adevărul pentru a obține postul, iar angajatul știe că intră într-o companie care pune accent pe integritate și etică.

Pe de altă parte, Mindit nu etichetează oamenii și nu dă verdicte -€“ oricât de mari ar fi discrepanțele între CV și realitate, încurajăm discuțiile între angajator și angajat pe baza informațiilor din raport, pentru că doar așa ajungi să cunoști candidatul cu adevărat.

Când am pornit Mindit m-am gândit că românii nu stau nici mai rău, nici mai bine decât alții în ceea ce privește onestitatea în CV-uri. Acest lucru a fost confirmat și de statisticile pe care le-am făcut la sfârșitul lui 2013, conform cărora un sfert din candidați au discrepanțe majore în ceea ce privește perioadele angajărilor. Tot un sfert au discrepanțe majore și în Anglia, interesant este că acolo discrepanțele apar mai degrabă la educație, pe care se pune mai mult accent la angajare.

Unul dintre clienții noștri ne-a spus că atunci când roagă candidații să își dea acordul pentru background screening, aceștia își aduc aminte să le mai spună câte 2-3 lucruri. Când companiile vor face public faptul că folosesc background screening- candidații care au mințit nu vor mai aplica, cei care au exagerat își vor revizui CV-ul înainte de a-l trimite, mulți vor povesti la interviu mai pe larg despre experiențele pozitive și negative din trecut. Și așa, nu doar raportul în șine, ci tot procesul, va duce la creșterea onestității în mediul de business românesc.

Se minte mult prin CV-uri?

Cum spuneam, românii nu sunt diferiţi de alte naţiuni. În 9 din 10 CV-uri am identificat discrepanţe, majoritatea dintre ele întradevăr minore. Cel mai mult se modifică perioadele de angajare sau de studii şi denumirea rolurilor, dar apar discrepanţe şi la diverse traininguri şi certificări.

Se minte mai mult de când cu criza economică. Din disperarea de a obţine un job, oamenii devin «creativi»  pentru ca CV-ul lor să treacă de filtrele recruiterului şi să obţină un interviu.

Care crezi că sunt cele mai importante aspecte de luat în calcul de departamentul de HR, în cazul angajărilor?

Recruiterii au propriile standarde pe care le adaptează industriilor în care activează. Ar trebui să acorde o mai mare atenţie verificărilor preliminare angajării şi implicit background screeningului, care vine ca o susţinere a eforturilor lor de a identifica cel mai bun talent pentru poziţia pe care trebuie să o ocupe.

irina arsene lansare mindit

În care dintre domeniile în care ai activat şi activezi te-ai simţit cel mai în largul tău?

M-am simţit foarte bine în toate rolurile pe care le-am avut, pentru că le-am ales astfel încât să se bazeze pe interacţiunea cu oamenii.

Nu pot să nu recunosc că există diferenţe între industria IT-ului şi cea de HR – am uneori senzaţia că în HR se vorbeşte foarte mult şi foarte frumos despre lucruri, în timp ce în IT lumea este mai orientată către acţiuni, iar comunicarea lipseşte.

Îmi aleg permanent domeniul de activitate în aşa fel încât să descopăr oameni, lucruri şi locuri noi – aşa mă simt în largul meu.

De unde îţi iei enegria, cum te relaxezi?

În ultima vreme m-am relaxat muncind, dar niciodată nu am dus lipsa de energie când am implementat ceva. Mă alimentez cu energie din bucuria şi entuziasmul celorlalţi când punem în practică planuri măreţe. Nu îi uit însă nici pe cei doi năzdrăvani de acasă (Alexandru, 4 ani şi Tudor, 2 ani) care debordează de energie. Pentru mine familia reprezintă în acelaşi timp sursa de energie şi locul în care mă relaxez, ca să o iau mereu de la capăt.

Credite foto: Ileana Olaru, fotograf Karuka

Diana Câmpean
Diana Câmpean

Am terminat jurnalismul și, deși ar fi putut să “mă termine” și el pe mine, mereu am mers mai departe mânată de gândul: “eu vreau să scriu!”. Și cel mai mult îmi place să scriu despre oamenii sinceri, despre cei care surprind și prin cele mai mărunte gesturi, cei care trec împăcați cu ei prin viață și care știu să viseze fără șovăieli.