Am realizat un interviu cu Alexandra Ungureanu, Managerul de Comunicare al Art&Craft despre cât de frumos a evoluat afacerea lor, cât de îndrăgostiți sunt ei de tot ce ține de valorile și tradițiile românești și despre cum turiștii străini preferă produsele lor în semn de suveniruri.
- Cum și când a luat naștere brandul Art&Craft?
Ideea proiectului Art&Craft a venit în 2003, ca un concept care să prezinte România frumoasă, caldă, o țară a meșteșugurilor, a locurilor cu istorie, a basmelor și a orașelor cu arhitectură eclectică. Ideea de suvenir este doar un atribut al întregului concept Art&Craft, putem spune că prima caracteristică este o afirmare a ceea ce reprezintă România, apoi se adaugă zona de funcțional, decorativ și cadou.
Am început cu un mic magazin de suveniruri și produse tradiționale românești în Aeroportul din Otopeni, iar astăzi, pe lângă magazinul și brand corner-ul din Otopeni, mai avem magazine și brand corner-uri în aeroporturile din Sibiu, Târgu Mureș, Cluj, Iași, Timișoara, Craiova, Bacău, Suceava și Constanța. De aproape 3 ani am lansat și magazinul online www.artandcraft.ro, pentru cei care iubesc produsele noastre, dar nu au posibilitatea imediată de a ajunge în magazinele din aeroporturi.
- Am observat pe site-ul vostru ca sunteți îndrăgostiți de folclor. Cum a pornit această pasiune pentru valorile tradiționale românești?
Da, noi suntem îndrăgostiți de folclor, întrucât știm cât de greu este în zilele noastre să păstrăm tradițiile și meșteșugurile românești, să le ducem mai departe din generație în generație așa cum obișnuiau străbunii noștri și, mai ales, să le promovăm. Cu toate că astăzi au început să fie din ce în ce mai apreciate și mai căutate produsele tradiționale și handmade, meșterii noștri populari au rămas într-un con de umbră, neavând posibilitățile și resursele necesare pentru a beneficia de expunerea și vizibilitatea pe care ar merita-o. Din acest motiv noi am decis să-i susținem, achiziționându-le produsele pe care le vindem în magazinele noastre, dar și să ii promovăm, prin campania “Art&Craft susține meșterii populari din România”.
Astfel, am pornit o serie de drumeții prin țară, am mers în atelierele meșterilor și am realizat fotografii și video cu procesul de executare a produselor meșterilor populari, materiale ce au fost și vor fi utilizate pentru promovarea acestora și pentru a arăta autenticitatea și unicitatea produselor tradiționale. Toate video-urile le găsiți pe canalul nostru de youtube RomanianArt&Craft sau pe site la secțiunea Video.
- Ce produse putem găsi în magazinele Art&Craft?
În magazinele și brand corner-urile Art&Craft există o gamă foarte variată de produse. Avem produse de artă populară și artizanat pe care le luăm direct de la meșterii populari, avem delicatese și dulciuri românești și avem colecții proprii Art&Craft, precum Vlăduț’s Story, Via Delice, Once Upon a Time in Romania, Transylvania etc., colecții ce au fost dezvoltate de către echipa noastră de design și care se găsesc doar în magazinele noastre și nicăieri altundeva.
- Am remarcat în magazin și produse de olărit din ceramică sau decorațiuni din lemn sau ii tradiționale românești. Vreau să te întreb dacă acestea sunt confecționate de meșteri sau femei pasionate de arta cusutului.
Da, toate produsele de artă populară sunt lucrate de către meșterii populari, așa cum am povestit și mai sus. Încă de la început, mergeam la târguri și selectăm acei meșteri care aveau produse calitative și cu potențial comercial, apoi unii dintre ei ne recomandau alți meșteri, mergeam prin țară pentru a ne întâlni în atelierele lor și în zona respectivă aflam de alți artiști populari. E o comunitate care are o mentalitate sănătoasă, oameni care muncesc cu plăcere și împărtășesc bucuria lor de a trăi, care nu percep ca muncă ceea ce fac, ci știu că dăruiesc din talentul lor celorlalți. Am învățat de la ei enorm de mult, dacă am reuși să comunicăm măcar o parte din înțelepciunea acestor oameni, România ar fi cel mai frumos loc de pe pământ.
- Cum a pornit povestea lui Vlăduț și povestea Via Delice?
Vlăduț’s Story, căruia i-am creat și un site dedicat acum câteva luni: www.vladutstory.ro, a fost creat cu gândul la un public țintă ceva mai tânăr, poate chiar la copii. Vlăduț’s este urmașul contelui Dracula, dar și personajul în jurul căruia este construit brandul Vlăduț’s Story. Are propria sa istorie și personalitate, aducând astfel un plus la recunoașterea de care deja se bucură brandul și dând profunzime unui personaj în care publicul poate să investească emoțional. Vlăduț’s Story se completează cu ceea ce vrem noi să prezentăm despre țara noastră, o poveste modernă cu un alt tip de vampir, păstrând o notă nobiliară, dar în același timp transformată astfel încât fiecare să se poată asocia cu un zâmbet drăgălaș și produse de calitate. Printre produsele Vlăduț’s Story veți găsi rechizite, tricouri, dulciuri și, nu în ultimul rând, mascota Vlăduț’s.
Via Delice, pe de altă parte, ambalează cele mai bune și memorabile dulciuri din România sub eticheta unui brand care este atrăgător în egală măsură pentru turiști și pentru români. Brandul valorifică din plin imaginarul și rețetele tradiționale românești, creând un cadou cu adevărat autentic, menit să amintească de călătoria din România sau să vă ajute să împărțiți cu prietenii dulciurile preferate ale românilor. În gama de produse Via Delice veți descoperi nuci umplute, cornulețe umplute, biscuiți integrali, fursecuri asortate, turtă dulce, salam de biscuiți, praline din ciocolată etc.
- Care este publicul Art&Craft?
Publicul nostru țintă este foarte vast. Ne adresăm turiștilor străini care ne vizitează țara și care trec prin aeroporturile din România, românilor care locuiesc dincolo de hotarele țării și care vor să ofere un cadou românesc prietenilor, precum și celor care sunt în căutarea unui cadou inedit, unicat. Nu în ultimul rând, ne adresăm zonei de corporate, mai ales cu magazinul online, întrucât sunt foarte multe companii care ne contactează și achizitionează de la noi cadouri românești pentru a le oferi în cadrul evenimentelor și întâlnirilor de business.
- Ce aduce nou magazinul recent deschis în Aeroportul Henri Coandă?
Delicious este spațiul care îmbină ideea de cadou românesc și bucuria gustului, conceput de echipa Art&Craft pentru pasagerii aeroportului Internațional Henri Coandă Otopeni. Am adunat într-un singur magazin toate brandurile noastre și ale partenerilor noștri, astfel încât clienții să se poată delecta atât cu aromele dulci din casele românilor – ale dulcețurilor, gemurilor, cozonacilor sau prăjiturilor de casă, cât și cu cele mai fine ciocolate, trufe sau specialități.
Amenajarea magazinului permite fiecărui client să parcurgă în câțiva pași o călătorie în lumea gastronomică românească, atât prin produsele expuse la raft, cât și prin design-ul ambalajului, inspirat fie de tradiție, fie de România modernă.
În magazinul Delicious by Art&Craft veți găsi în exclusivitate dulciuri de cea mai bună calitate, create special pentru clientul nostru care își dorește un cadou de destinație ce îl reprezintă și care va fi primit cu drag de cei care îl vor gusta.