Numărând din doi în doi la școala vieții  

Doi ani reprezintă o perioadă suficient de lungă pentru a permite reflecții și sedimentări ale unor experiențe încheiate. La doi ani de la terminarea facultății, în 1996, eram deja angajat și lucram la una din puținele firme de software din Cluj de la acea vreme. Atunci, deși lucram pe un proiect de dezvoltare de software foarte interesant, a apărut o oportunitate și o provocare în egală măsură: aceea de a mă transfera la departamentul de vânzări. Părea o misiune aproape imposibilă. România se desprinsese doar de șapte ani de comunism, iar mare parte din vânzări, dacă nu chiar în exclusivitate, era făcută în baza relațiilor personale. Totodată, aveam un business de care ocupam după-amiezele, o sală de fitness (body building) deschisă în incinta Bazinului Olimpic, pe atunci în paragină. În fiecare după-amiază, după serviciu, eram acolo și munceam ca instructor privat. În același timp, mă ocupam de gestionarea sălii. Oricât de paradoxal ar părea, experiența acumulată ca investitor și manager al acestei săli de fitness m-a încurajat în activitatea antreprenorială. Atunci am căpătat încrederea necesară de a porni pe propiul meu drum.

voicu 2

A urmat un interludiu în Statele Unite ale Americii, acolo unde am descoperit o altă lume, care părea de neimaginat în Europa post-comunistă. Întors acasă, am fondat firma AROBS.

La doi ani de la înființarea firmei, mă aflam în Germania, la un client, împreună cu cel care a renunțat să mai fie acționar în firmă, plecând în Canada. Era primul mare client, firma Fatherboard, care dezvolta software pentru domeniul medical. Au devenit interesați de un parteneriat cu noi după ce am dezvoltat câteva proiecte-pilot, precum un soft pentru tensiometre. Acest parteneriat a reprezentat pentru mine oportunitatea de a învăța modul de lucru și gândirea firmelor de software din Germania. A însemnat multe nopți nedormite, chiar și un Revelion pierdut, însă am câștigat încrederea partenerilor și, totodată, încrederea mea în forțele proprii, în așa fel încât să ne putem adresa oricărui client. Iar acest lucru a contat enorm într-o perioadă în care IT-ul românesc era reprezentat preponderent de exportul de oameni către SUA, Canada, Japonia, Germania și alte țări sau de vânzarea de calculatoare și licențe Microsoft.

La doi ani după criza economică din 2001, aveam o echipă de dezvoltatori software foarte antrenați și deschiși la schimbare. Aveam două produse proprii dezvoltate, din care doar unul s-a dovedit viabil pe termen lung: soluția pentru agențiile de turism, utilizată pentru rezervarea biletelor de avion. Principala lecție pe care am învățat-o în acea perioadă a fost să dezvoltăm produse proprii, cu valoare adăugată mare. Însă cea mai importantă lecție a fost cum să identificăm oportunități în piață și cum să le exploatăm. Pentru industria IT, criza din 2001 a fost momentul în care am știut că pot rămâne pe piață doar cei care știu să se reinventeze.

La doi ani de la lansarea primului sistem de navigație GPS, Myo, pe piața românească, ne gândeam la propriul brand și la metoda cea mai potrivită pentru a lansa sistemul de navigație sub brandul nostru, Smailo. Acest brand se dovedește și acum un succes în zona de consumer electronics, deși au apărut și alți jucători de atunci. Brandul Smailo înseamnă acum navigatoare, tablete, camere video auto, action cameras, dar și casetofoane de mașini.

În 2010, la doi ani de la izbucnirea crizei din 2008, noi am crescut într-o manieră care ne permitea aproape să ne dublăm numărul de clienți, de la an la an, oferind o soluție perfect adaptată nevoilor pieței românești. Această soluție, Track GPS, permite clienților noștri să își monitorizeze mașinile și să își reducă semnificativ costurile cu flota auto. Soluția oferă un control adecvat managerului de flotă auto, în așa fel încât să crească performanțele investiției, iar această creștere permite amortizarea costurile generate de instalarea sistemului Track GPS chiar și într-un an.

În urmă cu doi ani, în 2012, începuserăm să adăugăm noi produse în zona Smailo. Ne aflam, totodată, într-o schimbare organizațională, prin venirea în echipă a unor directori executivi pe toate zonele de business – o decizie foarte grea pentru un antreprenor care dorea să controleze totul.

VOICU

Peste doi ani, am vrea să fim una dintre firmele listate cu succes la Bursa din București, cu soluții IT livrate în întreaga lume, dar fără să alterăm valorile și principiile care ne-au caracterizat în toți acești 16 ani. De atunci, AROBS s-a schimbat, s-a adaptat la nevoile pieței și la provocări, dar fără să renunțe nici o clipă la valorile sale fundamentale, cu care a pornit la drum. Dacă ne uităm în urmă, unul dintre scopurile asumate de la bun început a fost acela de a opri exodul creierelor și de a demonstra tinerilor programatori faptul că își pot construi o carieră în România. Azi, cu peste 12.000 de programatori în Cluj-Napoca și cu o echipă AROBS care reunește sute de tineri dinamici, este evident că am reușit să realizăm acest deziderat.