Amalia Sterescu este Senior Consultant Outsourcing și deține una dintre cele mai importante funcții pe care o româncă a avut-o vreodată în industria IT&C, activând în cadrul unei importante companii multinaționale din România. A format tineri manageri, este implicată în programe de mentoring, face voluntariat, scrie pe blogul propriu, iar de curând ne-a vorbit în cadrul conferinței „The Woman” despre leadership la feminin. Am vrut să aflăm mai multe despre reușita în cariera profesională, mentoring și coaching, dar și despre provocările viitoare din cariera sa.
Ați parcurs un drum lung de la fetița din satul unde ați crescut până la femeia de afaceri ce participă la întâlnirile cu top managementul corporațiilor cu care lucrați în prezent. Credeți că e mai ușor să devii un lider în zilele noastre, având acces mult mai facil la informațiile și uneltele necesare?
Generația mea nu a avut acces la tipul de educație de business pe care tinerii o pot avea astăzi în instituții private locale sau internaționale. Generația mea s-a comparat tot timpul cu profesioniștii locali, puține fiind șansele de a avea expunere și de a lucra de la egal la egal cu specialiști din străinătate, în diverse proiecte, în anii ’90. Din această perspectivă, pot spune că generația actuală are avantajul de a fi expusă mult mai devreme unor concepte de business, de a câștiga competitivitate la nivel internațional mult mai rapid prin intermediul programelor de educație, al burselor, al proiectelor de voluntariat în care se implică. Dacă este mai simplu? Niciodată nu este simplu lucrând într-o lume globalizată, concurând cu medii în care sistemul educațional este mult mai competitiv decât cel românesc, dar aș spune că nici greu – dacă există o viziune, perseverență și suport adecvat de mentoring și coaching.
Care au fost punctele de cotitură în cariera dvs. și cum ați reușit să le depășiți?
În primii 10 ani de carieră managerială m-am concentrat strict pe evoluția mea profesională. Un moment decisiv a intervenit în momentul în care primul meu copil trecea de la faza de bebeluș la cea de copil, cu nevoile specifice vârstei. Am trecut prin multe frământări interioare și am înțeles că se schimbase ceva fundamental în mine și anume: modul în care îmi redefineam succesul. Dacă până atunci a avea succes însemna a avea o carieră, acum succesul se redefinea și însemna să pot întreține o carieră de succes și să pot să fiu o mamă conform viziunii mele despre maternitate și educația unui copil.
Viața profesională a unei femei este un roller coaster și de fiecare dată când spunem DA maternității și ne luăm o binemeritată pauză pentru a ne crește bebelușii trebuie să revenim ulterior și mai în forță pentru a fi acele femei la superlativ. Când vine al doilea și al treilea copil se întâmplă să ne oprim și să ne întrebăm: care este întrebarea care trebuie să ne guverneze viața de aici înainte? Ce vreau să devin? Împlinirea unei femei poate lua numeroase forme, fie că vorbim de carieră, de carieră și familie sau doar de familie. Important este să nu renunți la ceea ce te face împlinită și să te reinventezi conform propriei tale viziuni.
Ați participat de curând la conferința „The Woman” din Cluj-Napoca, dedicată business-ului feminin. Ce părere aveți despre comunitățile de women leadership care apar tot mai des în întreaga lume? Cum vi se par femeile de afaceri românce în comparație cu cele întâlnite în alte culturi?
În ultimii ani s-a pus foarte mult accent pe „gender diversity” și pe ascensiunea femeii în poziții de conducere. Există chiar o strategie la nivel de Uniune Europeană ce își dorește să stimuleze prezența femeilor în board-urile corporatiste sau în poziții de leadership. Nu întâmplător mulți CEO au astăzi ca și obiective individuale de business – asigurarea unei bune balanțe femei/bărbați în pozițiile de conducere. Conform ultimului studiu realizat de Mercer legat de ascensiunea femeilor în poziții de conducere, România deține un procent relativ decent de 30% în UE, comparativ cu țările nordice sau Olanda, unde procentul este sub 19%. Este confirmat statistic faptul că acolo unde corporațiile au mai multe femei în board-urile de conducere și rezultatele financiare ale companiilor sunt mai bune – nu întâmplător se înmulțesc organizațiile sau evenimentele de gen „leadership la feminin” pe care le susțin cu toată tăria!
Faptul că și în România au apărut comunități de femei foarte active ca European Professional Women Network a cărei membră sunt sau Femei în Afaceri cu care colaborez – nu face decât să mă bucure – este un fenomen natural care se aliniază tendințelor la nivel internațional. Femeile de afaceri românce au un mare potențial ce trebuie pus în evidență și explorat, femeile de afaceri românce sunt deosebit de inteligente, pasionate, dedicate și pot fi la fel de competitive ca oricare alte femei din lumea aceasta. Mi-aș dori ca femeile de afaceri românce să fie mai unite, să se susțină reciproc în evoluția profesională, să se implice activ în dezvoltarea viitoarei generații de lideri ce pot construi România de mâine.
Tinerii își aleg mentori dintre figurile proeminente prezente în mass-media de azi. Cum considerați că ar trebui să ne alegem un mentor sau un coach în viața profesională? Care este mentorul dvs. personal?
Când vine vorba de mentoring, trebuie întâi să ne educăm tinerii, și nu numai, să înțeleagă valoarea unui mentoring de calitate sau a unui coaching eficient. Un mentor trebuie să aibă capacitatea să te călăuzească în momente delicate și nu numai, trebuie să fie sursa ta de inspirație pe care ți-o poate oferi numai un om cu adevărat valoros, cu principii solide, cu realizări profesionale ce confirmă valorile și principiile după care își guvernează viața. Un mentor nu trebuie să fie neapărat o personalitate proeminentă din media, trebuie să fie un om care ne inspiră, care a creat valoare, un om cu care putem menține o relație pe termen lung – îl putem regăsi în familie, în mediul academic sau cel profesional.
Când vine vorba de coaching, există încă destule confuzii în rândul tinerilor între conceptele de mentoring, coaching și consultanță. Personal, mi-aș alege un coach în primul rând dacă există compatibilitate, încredere în competența acestuia, confirmată prin rezultate și nu printr-un bun PR, dacă metoda acestuia m-ar ajuta să găsesc răspunsurile interioare pe care nu le pot găsi fără de ajutor. Dacă vreți un coach, întrebați-i pe cei cărora acesta le face coaching, faceți o încercare timp de o lună și apoi angajați-vă într-un proces constant!
Ne dorim să fim lideri în domeniul sau afacerea în care activăm, însă de cele mai multe ori intervine frica în calea succesului propus. Cum putem ști dacă avem leadership-ul în sânge și ce trebuie să facem pentru a-l cultiva?
Când vinde vorba de leadership – în special leadership la feminin – cea mai mare barieră ce ne stă în cale suntem, de cele mai multe ori, chiar noi înșine. E bine să fim mereu pe recepție și să ne luăm acel răgaz de a dialoga constant cu noi înșine și de a ne clarifica țelurile și calea prin care le putem realiza.
Când ai un vis, o viziune pe care vrei să o realizezi, când cauți să facilitezi decizii și nu neapărat să iei decizii, când ai capacitatea de a-i inspira și motiva pe cei din jur, fără să aștepți neapărat să fii inspirat și motivat, când ești gata să spargi bariere și să mergi pe tărâmuri necunoscute mai degrabă decât să menții un status quo – atunci se cheamă că ai leadership-ul în sânge. Ți-l poți antrena și cultiva expunându-te la situații din ce în ce mai complexe, învățând continuu și ducându-ți visul mai departe într-o manieră în care să te diferențieze de ceilalți ca inovator.
Ați călătorit în foarte multe țări unde există diferențe culturale semnificative față de România. Cum vă pregătiți pentru întâlnirile de business pe care le aveți cu partenerii dvs. (ținută, subiecte de discuții, conduită verbală și non-verbală)?
Acesta este un subiect despre care pot vorbi zile întregi cu plăcere și despre care mai scriu din când în când pe blogul meu. Mi-a fost dat să colind lumea în lung și în lat și să interacționez cu comportamentul de business al clienților din 51 de țări ale lumii. A face business într-un mediu multicultural diferit de al tău este întotdeauna o provocare care poate condiționa uneori succesul unei interacțiuni.
Cercetarea în prealabil a dress code-ului, a regulilor scrise și nescrise în business ale țării respective, a practicilor de dinaintea și de după întâlnirea de business, a procesului de luare a deciziilor în cultura respectivă și întelegere limbajului nonverbal – sunt extrem de importante atunci când faci business în afara României. Ca femeie lider am întâlnit dificultăți în general în culturile orientale (Asia sau Orientul Mijlociu), dar nu insurmontabile.
Ați ajuns într-un punct extraordinar al carierei dvs. în care multă lume visează să ajungă. Care sunt provocările legate de carieră care vă incită?
Am avut un parcurs ascendent în carieră pentru care am muncit foarte mult și pentru că am perseverat constant. Cred că succesul sau erorile din care am învățat până acum m-au ajutat să fac pași importanți în a-mi descoperi adevăratul potențial – cea mai mare provocare pe care o am acum este să-mi descopăr adevărata menire, să descopăr cum îmi pot călăuzi energia și competențele pe care le am către scopuri noi, mai generoase. Reinventarea profesională este una din provocările curente care mă incită și mă mobilizează suficient, astfel încât pot vorbi zile în șir despre asta!
Care este drumul dvs. strategic spre viitor, ce alte țeluri luați în vizor? Care este țara în care v-ați reloca, atât cu munca dvs, cât și cu familia?
Desfășor în prezent o serie de proiecte personale. În zona de outsourcing construiesc o comunitate puternică de consultanți locali, menită să facă lobby-ul necesar României pentru a se menține atractivă pe harta outsourcing-ului european. În zona de educație investesc prin programe de dezvoltare și consiliere a tinerilor liceeni sau studenți – programe menite să îi facă mai competitivi în lumea globalizată în care vor funcționa ca profesioniști. Fiind mamă a 3 copii mici, investesc în proiecte în aria de parenting, căci este o zona în care adulții din România devin din ce în ce mai receptivi.
Cât despre relocare – noi, românii, suntem mai conservatori – nu ne „strămutăm” așa ușor. Singurul moment în care mi-am pus problema să mă mut a fost când am dat piept cu neajunsurile sistemului educațional românesc, pentru că vreau să ofer un viitor bun copiilor mei și acesta se clădește printr-o bună educație. Am ales să rămân și să fac tot ce pot personal să schimb în bine ce se poate schimba și să îi implic și pe alții în acest efort.
Cum arată o zi de concediu în viața unei femei de carieră cu 3 copii și atât de puțin timp liber?
O zi de concediu e o zi alături de familie și copii, indiferent unde, în țară sau în afara ei!
5 lucruri preferate:
– Cartea motivațională preferată: „Career renegade” – Jonathan Fields.
– Ținuta de business: mai nou fustă neagră, cămașă romantică, feminină, accesorizată corespunzător și pantofi cu toc.
– Muzica de binedispunere: jazzul anilor ’30.
– Locația pentru vacanța de vis: o călătorie în jurul lumii cu toată familia.
– Modalitățile de relaxare: mersul pe jos, explorarea locurilor necunoscute dintr-un oraș și evident, când sunt mai obosită – SPA.
Credite foto: Tiberiu Matei