Bărbier și antreprenor, Dragoș Negru a reînviat conceptul de barber vintage în era tehnologiei

Ce se întâmplă atunci când te trezesti, aproape peste noapte, că bărbații au revenit la purtarea bărbii și a mustății? Apar locuri specializate pentru îngrijirea părului facial. E nevoie, însă, de un om precum Dragoș Negru, pentru ca astfel de locuri să vadă lumina zilei. Mai exact, de cineva care vrea să facă diferența pe piață și care își dă seama exact de ceea ce își doresc clienții. Dragoș este bărbierul care a adus la Cluj conceptul de barber shop, cu tot ceea ce presupunea și la început de secol XX: ambianța masculină, jazz-ul anilor ’20, posibilitatea de a socializa cu un pahar de whiskey în mână, în timp ce un specialist se ocupă de look-ul tău.

D_1 (7)

Ce te-a atras la conceptul de barber?

M-a atras ideea de a merge într-un loc mai bărbătesc. De a renunța la stiliști și coafezi și a avea un loc în care te poți simți mai în largul tău, ca bărbat, față de cum te simți în saloanele mixte. M-am gândit că într-un barber shop m-aș simți mai comod, mai lejer.

Așadar, ai deschis The Barber Shop în Cluj-Napoca. Folosiți cosmetice profesionale provenite din SUA și Anglia, ustensile manuale și prosoape calde. Ce altceva le oferiți bărbaților care vă trec pragul?

În trecut, barber shop-urile erau mai mult decât un loc în care te aranjai. Era și un loc bun de socializare. Acum nu se mai socializează, ăsta e adevărul. La The Barber Shop încercăm să-i stimulăm pe clienți să socializeze așa cum se făcea altădată. De asemenea, aici pot savura un pahar de ceva. Ca oricărui bărbat, și mie îmi place să beau. Normal că orice lucru în exces este dăunător, dar ca aperitiv, un pahar este întotdeauna binevenit. Și mie mi-ar fi plăcut să fiu servit cu o băutură la un salon, altceva decât cafeaua pe care o oferă toată lumea. Voiam să am opțiunea să beau, dacă îmi doresc, o bere la 11 dimineata. Sau un coniac sau ceva non-alcoolic. Pe scurt am vrut ceva diferit. Practic, ceea ce mi-ar fi plăcut mie să găsesc într-un barber, asta am implementat. Asta pot aștepta și clienții care vin aici.

D_1 (2)

A fost dificil pentru un bărbier pasionat de ceea ce face să se ocupe și de lansarea proiectului, și de conducerea a ceea ce înseamnă partea de business a The Barber Shop?

Începutul a fost și greu, și ușor în același timp. Nu am avut sprijin financiar, nimeni nu a avut încredere în ideea mea, nici ai mei nu m-au sprijinit, lumea a râs când le-am zis ce vreau să fac. Dar așa se întâmplă, iar dacă vrei să faci ceva, trebuie să faci sacrificii. Eu am sacrificat tot: timp liber, energie, financiar. Pe de altă parte, ne-a ajutat faptul că s-a marketizat foarte mult trendul purtării barbei, și mulți căutau un loc în care să-și aranjeze barba.  Asta a început să se întâmple cam la 6 luni după ce am deschis. Odată ce a venit trendul, a crescut și cererea, dar nu exista personal calificat, iar în momentul în care nu faci față cererilor, asta te răstoarnă. Oamenii nu mai vin la tine pentru că știu că nu vor avea loc. Asta te poate îngropa. La acel moment existau doar oameni ce dețineau calificare de coafor. În zona în care lucrăm noi, sunt mulți care cred că știu meseria de bărbier, dar puțini care chiar știu. Iar cei care știu meserie, nu zic nimic și e greu să-i găsești.

D_1 (4)

Atunci am început educația personalului. Am dorit să intrăm în următoarea etapă a business-ului, și anume extinderea și școlarizarea în industrie. Cine lucrează la noi, trebuie neapărat să aibă școală în domeniul bărbieritului. Cursanții noștri ori lucrează deja la vreun salon, ori își deschid unul ulterior. Cam 80% din cursanți sunt români stabiliți în străinătate, cu business-ul lor, cu salon mai mare, mai mic, care știu că e foarte important să învețe.

În ultimii ani au apărut tot mai multe barberuri în Romania. Este dificil să te menții la suprafață pe o astfel de piață?

Competiția este întotdeauna binevenită. Te motivează, nu îți face altceva. Dacă am fi singuri pe piață, nu ar avea cu cine să ne compare lumea, nu ar avea clienții de unde să aleagă.

Pe parte de business ne folosim și de tehnologie. Suntem într-o lume în care fără tehnologie nu faci nimic. Noi ne ajutăm de Calendis de exemplu, un program apărut pe piață cam deodată cu The Barber Shop. Ne ajută să ținem evidența programărilor, a clienților, a celor care, de exemplu, nu se prezintă la programările făcute și atunci știm să-i ocolim. Oamenii nu prea țin cont dacă au programare sau nu la serviciile tale, unii nici nu știu că e nevoie să-și facă una, iar tu trebuie să-ți notezi tot, să ai grijă să nu uiți, iar aici intervine tehnologia, care te ajută să te organizezi, să nu-ți scape nimic.

D_1 (1)

Cum te-ai dezvoltat profesional și cum se împacă antreprenorul Dragoș cu bărbierul Dragoș?

Am început de la zero și am ajuns la… nu știu cum să mă calific azi. Nu mă consider deasupra colegilor mei. Toți cei care lucrează aici îmi sunt colegi. În momentul în care intrăm în birou, atunci pot spune că sunt șeful lor. Sunt două aspecte diferite din viața mea. Ca antreprenor am o responsabilitate, ca frizer, am altă responsabilitate. Oricât de bun aș fi ca frizer, la noi nu există grade între colegi. Simt că am crescut în această meserie, am făcut mai multe cursuri, am fost plecat și prin State, Italia, Germania, Londra, și am încercat să iau ce-mi place din fiecare loc și să-l combin cu stilul meu. Asta e frumuseațea la frizerie: ca să ajungi să evoluezi, trebuie să îți creezi stilul tău. Dacă copiezi un stil, e greșit și ceea ce încercăm să-i învățăm și pe cursanți este să nu copieze, ci să ofere ei ceva de la ei. Să schimbe ceva, să vină cu o idee în plus. Asta înseamnă educație pentru mine.

D_1 (3) (1)

Ce îi face pe oameni să revină la barber-ul vostru?

Ambianța, calitatea, glumele proaste. În rest, va trebui să-i întrebi pe clienți. Noi încercăm să oferim cea mai bună calitate. Încercăm să schimbăm, să aducem ceva nou întotdeauna. Oamenii sunt obișnuiți să vadă o schimbare la noi. În acest fel nici pentru noi nu apare monotonia sau plictiseala. Suntem mulți și ambianța contează foarte mult.

D_1 (5)

Ce te face pe tine ca barber să revii în acest loc?

Faptul că fac ce vreau. Și am ajuns să nu mai știu ce înseamnă rețelele de socializare, de exemplu, pentru că socializez aici. Evoluția relației client-barber a devenit o relație prieten-barber și asta înseamnă mai mult decât orice.