Uber: de la idee la internațional

Luni și marți la Cluj a avut loc cea mai mare conferință de IT din Transilvania, Techsylvania. Pe scena conferinței au urcat reprezentanți ai marilor companii care au pornit de la un start-up, dintre care si Jambu Palaniappan, Regional General Manager for Central and Eastern Europe at Uber.

După discursul acestuia, ne-am întâlnit cu Nicoleta Schroeder, General Manager la Uber București pentru a afla mai multe despre cum s-a adaptat România la conceptul Uber și cum va schimba acesta piața.

Jambu Palaniappan about Uber - the future of transportation
Jambu Palaniappan about Uber – the future of transportation

De unde a pornit ideea Uber?

În 2009, aflați la Paris, fondatorilor Uber le-a venit ideea găsirii unei alternative a chemării taxiului cu ajutorul apăsării unui buton. Când au ajuns înapoi în San Francisco au pus bazele aplicației, însă pentru un cerc restrâns de prieteni, având doar 10 mașini. Cinci ani mai târziu s-au extins în 58 de țări, peste 300 de orașe. Astfel, au inițiat o idee care se aplică atât în Paris, San Francisco și București sau în orice alt loc în care e nevoie să ajungi ușor de la punctul A la punctul B și în care traficul și aglomerația sunt la ordinea zilei.

Cum s-au adaptat locuitorii Bucureștiului la conceptul Uber?

Serviciul lansat recent în București se numește UberX, care permite oricărei persoane care deține o mașină personală să împartă o călătorie și costurile asociate acesteia cu alte persoane. Iar conceptul pe termen lung se apropie de ceea ce este acum UberX în București și anume, de a aduce în aceeași mașină mai mulți oameni care călătoresc în aceeași direcție, pentru a împărți costurile. De exemplu, în București sunt peste 2 milioane de locuitori și 1 milion de mașini, iar rata de folosire a mașinii este în jur de 1 oră și 40 de minute, ceea ce înseamnă că aceasta este folosită doar pentru a merge la serviciu și a se întoarce acasă. Oferind o platformă sigură, flexibilă, convenabilă și făcând-o atât de ușor de folosit pentru utilizatorul de rând, scopul este de a pune mai mulți oameni în mașină pentru a se deplasa în aceeași direcție. Momentan, în București, o mașină ajunge la destinația ta în 6 minute, dar imaginați-vă cum ar fi să ajungă în doar 1 minut, făcând astfel mașina personală să rămână acasă, iar fiecare dintre noi să salvăm timpul în care stăm zilnic să căutăm loc de parcare. Avem 9 săptămâni de când am lansat proiectul și mii de utilizatori săptămânali, numărul crescând zilnic și făcând din București unul dintre orașele cu cea mai mare creștere din Europa Centrală și de Est.

Ce feedback ați primit de la useri (atât de la șoferi, cât și de la pasageri)?

Cei care aleg să fie șoferi sunt încântați de faptul că au flexibilitate din punct de vedere al programului, totul e transparent, îmi place că nu trebuie să am cash la mine. Un alt avantaj al folosirii aplicației Uber este că, îmediat după ce se termină cursa, primești pe telefon un scurt chestionar de feedback, iar dacă au fost probleme în timpul cursei, ți se înapoiază suma plătită.

 Cum au întâmpinat românii și est europenii ideea de plata cu cardul direct în aplicație?

Pentru noi nu a fost o problemă. Mi se pare că noi chiar ajutăm puțin la adoptarea acestui tip de comerț (n.r.: comerț online). Faptul că suntem 100% transparenți pe partea de preț este un mare beneficiu pe care clienții îl apreciază, mai ales pentru că, înainte de a începe cursa, poți să setezi în aplicație care este destinația și astfel poți primi un interval de cost, intrii în mașină, ieși din mașină fără să lași bacșiș și imediat după ce cursa s-a încheiat, primești un rezumat a acesteia, care îți spune de unde ai pornit, destinația finală, durata, iar lumea e extrem de încântată că plățile sunt electronice.

Interviu realizat de Monica Rațiu